Nieuwe Giessenbrug wordt vaste brug, maar wel hoger

0
(foto AgainErick)

Rijkswaterstaat vervangt de Giessenbrug over de Delfshavense Schie door een vaste brug. De huidige beweegbare brug, onderdeel van de A20, is verouderd en toe aan renovatie. De brug wordt sinds 2017 niet meer geopend omdat dat niet veilig is.

Demissionair minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat heeft gekozen voor een nieuwe vaste, betonnen Giessenbrug met een doorvaarthoogte van 6.60 meter. Het ontwerp moet nog worden gemaakt.

Tijdens de verkenning zijn meerdere varianten onderzocht voor de toekomst van de Giessenbrug. Een vaste brug met een doorvaarthoogte van 6,60 meter is volgens de minister als best haalbare variant uit de bus gekomen. Daarmee wordt hinder voor het verkeer door brugopeningen in de drukke snelweg A20 voorgoed opgelost. Daarnaast heeft een vaste brug geen risico op storingen, in tegenstelling tot een beweegbare brug. Ook is de vervanging door een vaste brug structureel goedkoper dan een renovatie van de beweegbare brug, doordat er minder onderhoudskosten zijn en ook bedieningskosten vervallen.

Doorvaarthoogte van 6,60 meter

Sinds de brug niet meer opengaat is die een hindernis voor de binnenvaart. Veel schepen moeten op de (Delfshavense) Schie ballasten om de brug met de huidige doorvaarthoogte van 5,40 meter te kunnen passeren. Met de toekomstige doorvaarthoogte van 6,60 meter is ballasten voor het grootste deel van de binnenvaartschepen niet meer nodig, aldus Rijkswaterstaat. “Dit geeft een positief effect op de doorvaart en dat is belangrijk omdat er een toename van scheepvaartverkeer wordt verwacht op de Delfshavense Schie.”

Hoe de brug er precies uit komt te zien en hoe deze gaat aansluiten op de bestaande vaste brugdelen wordt nu verder uitgewerkt. Bij de planning van de werkzaamheden wordt ook rekening gehouden met andere projecten, zoals de renovatie van de Van Brienenoordbrug. De Giessenbrug is onderdeel van het programma Vervanging en Renovatie. Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Ook zijn ze door de jaren heen zwaar belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Hierdoor neemt ook de kans op storingen toe en daarom worden ze nu vernieuwd.

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.