- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNieuwe Bovenrijn-terminals zitten elkaar in de weg

Nieuwe Bovenrijn-terminals zitten elkaar in de weg

- Advertentie -

Delen

De terminalcapaciteit op de Bovenrijn moet uitgebreid worden om de groei van de containeroverslag in de zeehavens te kunnen volgen. Maar hoe die nieuwe capaciteit er gaat uitzien en waar ze gerealiseerd wordt, daarover lopen de meningen uiteen.

Hans Peter-Hadorn, directeur van de haven in Bazel, beleefde onlangs een vreugdemoment toen het Zwitsers parlement een voorstel goedkeurde om de subsidie van watergebonden overslaginstallaties op te nemen in het nationale kredietprogramma voor verkeersinfrastructuur 2016-2019. Binnenvaart, spoor- en wegvervoer worden hierdoor gelijk behandeld, aldus Hadorn, die de parlementsbeslissing ‘consequent’ noemde.

Tot nu toe konden in Zwitserland alleen weg- en spoorgebonden overslaginstallaties subsidie krijgen. Voortaan geldt dit dus ook voor binnenvaartterminals.

 

Basel Nord

Hadorn noemt dit goed nieuws voor de geplande containerterminal Basel-Nord, die de haven van Bazel moet klaarmaken voor de groei van de containeroverslag in de zeehavens. Men gaat deze trimodale terminal in twee stappen bouwen. Eerst wordt de overslag tussen spoor- en wegvervoer mogelijk gemaakt. Vervolgens wil men een nieuw havenbekken graven, zodat ook binnenschepen de terminal kunnen bedienen.

De bouwkosten worden geraamd op 180 miljoen Zwitserse frank, waarvan 100 miljoen voor het havenbekken. De overheid kan tot 50% van de kosten voor het havenbekken voor haar rekening nemen. De Basel-Nord terminal zou in 2022 klaar moeten zijn.

Ondertussen worden enkele kilometers verderop, in Weil am Rhein, eveneens plannen gemaakt voor een nieuwe containerterminal gericht op de binnenvaart. De vraag, of de twee terminals naast elkaar kunnen bestaan, dan wel overcapaciteit creëren, houdt de gemoederen al maanden bezig.

Het logistieke adviesbureau TransCare adviseerde vorige week om voor een ‘duale strategie’ te kiezen en beide projecten te realiseren. TransCare pleit wel voor een gecoördineerde aanpak. Als beide terminals tegelijk gebouwd worden, leidt dit volgens het adviesbureau – tijdelijk – tot overcapaciteit.

 

Onevenredig duur

De terminal in Weil is volgens TransCare belangrijk om intercontinentale containers via de Rijn naar de Bovenrijn te brengen. Basel-Nord is belangrijk voor het spoorvervoer. Het trimodaal maken van Basel-Nord door de aanleg van een havenbekken is in de ogen van TransCare ‘onevenredig duur’. Het bureau adviseert dit project te beperken tot de eerste fase: gecombineerd spoor-/wegvervoer.

TransCare-directeur Ralf Jahnke heeft alle betrokken partijen opgeroepen om samen te werken en onderlinge irritaties opzij te zetten. Een door TransCare geïnitieerd rondetafelgesprek werd onlangs afgezegd, en dat vindt Jahnke niet constructief. ‘Het is hoog tijd om weer om de tafel te gaan. Anders loopt het intermodale vervoer via de Rijn en het spoor schade op.’

 

tekst en foto: Sarah De Preter

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -