Na een proefperiode op de Twentekanalen waarin schepen 2×24 uur ligplaats mochten nemen tussen de bedrijven For Farmers en Hendrix UTD in Lochem, mag dat vanaf nu 3×24 uur. Dat zijn Koninklijke Schuttevaer en Rijkswaterstaat overeengekomen, zo meldt Anne Ruth Smink–Scheijgrond, de regiocoördinator voor Centraal- en Oost-Nederland van Koninlijke Schuttevaer.
Sinds werd ingevoerd dat schepen op een groot aantal ligplaatsen aan de Twentekanalen maximaal twaalf uur mogen liggen, was er veel onvrede onder schippers. Daarom is meerdere malen overleg geweest tussen Koninklijke Schuttevaer en Rijkswaterstaat. Vertelt Anne Ruth Smink-Scheijgrond. “De problematiek met het maximaal twaalf uur mogen liggen is bekend en de voorbeelden van schepen die elke dag een andere ligplaats innemen langs de Twentekanalen om uiteindelijk in Lochem of Delden te mogen lossen ook. Op het moment dat scheepsruimte weer schaars wordt, zal dit probleem minder urgent zijn.”
Nieuwe ligplaatsen
“Om zo efficiënt mogelijk gebruik te kunnen maken van de beschikbare ligplaatsen is het van belang dat iedereen het meldt bij sluis Eefde als ligplaats wordt ingenomen. Dan kan ook worden doorgegeven aan de schippers waar plek vrij is.”
Bij sluis Eefde zelf was het al mogelijk om vanaf vrijdag 12.00 uur tot maandag 12.00 uur (dus 3×24 uur) te blijven liggen. “In Lochem is het nu ook mogelijk om 3×24 uur te liggen, ook buiten het weekend om.”
Er komen ook nog nieuwe ligplaatsen bij. Die zijn gepland aan de binnenzijde van sluis Eefde. De uitbreiding behelst 550 meter. “Rijkswaterstaat probeert deze ligplaatsen het einde van dit jaar nog klaar te hebben.”
Op de Boven-IJssel worden de palen bij Ballast Nedam vernieuwd. De palen bij de ‘oude’ spoorbrug van Zwolle zullen, in tegenstelling tot eerdere geruchten, niet
verdwijnen.
Wilt u reageren op dit artikel? Mail dan naar [email protected].