Mts Chris in de vaart

0
(foto Media Creators)

VEKA levert de Chris af aan Rojas Tankers B.V. Het schip gaat varen bij het Belgische Hazes, onder Belgische vlag. Na de proefvaart begin november moest er in de laatste dagen alleen nog geschilderd worden aan het schip. Het is een 110 x 11,45 meter type C-tanker met een holte van 4,90 meter.

In juli startte VEKA met de afbouw van het schip in Werkendam. Het casco is gebouwd op de VEKA-werf in Plock, Polen, en heeft acht tanks met een totale capaciteit van circa 3.024 m³. De onderbouw van de stuurhut is gemaakt van staal met een bovenste sectie aluminium die op de onderbouw is geplaatst.

De hoofdmotor is een Mitsubishi S12R met een output van 1.414 pk, geleverd door Koedood Dieselservice. De boegschroef is een 4-kanalenboegschroef van het merk Verhaar.

Klantwens

“Het leidingsysteem is een gegalvaniseerd dubbel leidingsysteem en volledig in overleg met en naar wens van de klant ontwikkeld voor het laden en lossen van acht ladingtanks over vier manifolds”, vertelt Raymond Wennekes, woordvoerder van VEKA. “Aan boord staan twee Bornemann-pompen met een capaciteit van elk 500 m³/u.”

De betimmering en inrichting zijn niet standaard, maar volledig naar de smaak van de eigenaar ingevuld door Willemsen Interieurs. Heatmaster leverde de ketel voor de ladingsverwarming en VEKA bouwde zelf de spiralen in de acht tanks. Het schip wordt aangedreven met het gepatenteerde en zuinige VEKA Vortex-systeem dat, gebaseerd op onderzoek, volgens VEKA 20 procent zuiniger is dan een reguliere romp en aandrijving. De vorm van het achterschip zorgt voor een efficiëntere aanstroming van water naar de schroef en lost het water ook beter.

Dit effect ontstaat door het compleet opnieuw ontworpen achterschip dat in 2017 in productie is gekomen. Het zorgt voor een korte waterstroom van de romp naar het mondstuk, wat resulteert in een efficiëntere stroom naar de schroef. In het huidige ontwerp versmalt de tunnel vlak voor de schroef. Dat zorgt voor een hogere stroomsnelheid en dus een beter rendement.

Een hogere waterstand zorgt voor minder kielzog en een betere afvoer van water bij het achterschip. De tunnel is dieper gemaakt om een goede doorstroming naar de grotere schroef te garanderen. De schroef is vernieuwd naar een 5-bladsschroef. De diameter van de schroef is vergroot tot 1.900 millimeter in een straalbuis.

Rojas Tankers

Rutger Vergouwen, afbouwcoördinator bij het mts Chris voor Rojas Tankers, is in zijn nopjes met het nieuwe schip. De woning is in tweeën gesplitst voor de privacy van de bemanning. “We hebben alle hightech die mogelijk is in de woning laten inbouwen, van bluetooth tot het nieuwste ‘koken op inductie’, was- en vaatwasmachine. Ruime hutten met vloerverwarming en tweepersoonsbedden. Als je stilligt, kan het gezin ook nog even langskomen. Ruimte genoeg.”

In de woningen van bemanning en kapitein kan je live meekijken aan dek. Als je wakker wordt en als je laad- en losactiviteiten moet overnemen, kan je zien waar je moet beginnen en hoe lang ze nog nodig hebben. “Dat is fijn, dan weet je dat je nog een bakje koffie kan doen”, vertelt Vergouwen. “Wij hebben geen luik naar de stuurhut. We moeten altijd buitenom naar de stuurhut, omdat het een laag kanaalschip is.”

De naam van grootvader

In 2021 bestaat Rojas Tankers veertig jaar. De Chris is vernoemd naar Vergouwens grootvader, die het bedrijf is begonnen in 1981. “Het vorige mts Chris is eruit gegaan in 2019 omdat het een enkelwandige tanker was.”

Door het flexibele leidingsysteem kan de bemanning heel soepel omgaan met de lading en gemakkelijker de producten blenden. Het schip heeft een ruime machinekamer. Met een LNG-ruimte die goed toegankelijk is door de deur in de machinekamer. In deze ruimte staat onder andere de ketel voor de ladingverwarming.

Voorlopig zal het mts Chris voor Burando in het ARA-gebied varen. Er is voor dezelfde kleuren­combinatie als vroeger gekozen: koningsblauw, grijs en wit.

Vergouwen is blij met Eelke van ’t Hof, Harm Bles, Wout Bliek en Jaymie Sandifort: “Door hen hebben we het werk beter en efficiënter kunnen afmaken. Vanaf dag één waren ze trouwe steun en toeverlaat en zeer betrokken bij de bouw.” Daarnaast is hij dankbaar “dat wij het vertrouwen hebben gekregen van Peter van de Waal en Burando”.

tekst: Evert Bruinekool
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.