Varen met respect voor mens, milieu en omgeving, daar staan Laurens Minderhout en Pieter Eikelenboom van Duplo Shipping voor. Zij gaan ‘groen varen’ en kiezen voor hun motorschip Prisa voor hybride aandrijving. Deze week is het schip bij Koedood Dieselservice in Hendrik-Ido-Ambacht gearriveerd.
Naast de bestaande traditionele voortstuwing met de MTU-hoofdmotor wordt een dieselelektrische voortstuwing geïnstalleerd met 2 Mitsubishi’s 6D24TL. Deze zuinige en schone generatorsets van 196 kWe per stuk drijven de Baumüller-elektromotoren aan. De elektromotoren zijn direct verbonden met de schroefas en hebben hierdoor geen verliezen van de keerkoppeling.
VoortVarend Besparen
Pieter Eikelenboom en Laurens Minderhoud zijn al bijna 10 jaar actief als zelfstandig ondernemers en eigenaar van 2 binnenvaartschepen. De compagnons vervoeren honderden containers per dag. Voor hen is het niet de eerste keer dat zij actie ondernemen voor brandstofbesparing en het milieu. Zo meldde Eikelenboom zich in 2009 als eerste van 10 binnenvaartondernemers aan om mee te doen aan de brandstofcompetitie van VoortVarend Besparen.
MCS
Met het motorschip Prisa varen de ondernemers onder contract voor MCS uit Drachten. Dat is tevens opdrachtgever van Nadorias van Sendo Shipping. Dat motorschip onderging in 2014 als eerste een refit naar een hybride voorstuwing. Door de zakelijke en vriendschappelijke band tussen de heren van Sendo Shipping en Duplo Shipping konden Pieter en Laurens het hele proces naar hybride nauwlettend volgen, vanaf de inbouw/verbouw tot de ingebruikname en de resultaten.
Ook voor de Prisa is nu de stap naar groen aangekomen. Dat gebeurt bij Koedood Dieselservice, dat de refit van de Nadorias verzorgde.
15% brandstofbesparing
Op dit moment bestaat de hoofdvoortstuwing uit een MTU van 1320 kW, eigenlijk een veel te grote motor voor het werk dat het schip doet. Na de ombouw drijven de generatoren een elektromotor aan. Deze elektromotor is speciaal ontwikkeld voor het vaarprofiel en dat zorgt voor meer efficiëntie.
De huidige hoofdmotor blijft wel staan en in geval van calamiteiten of grote weersinvloeden kan deze gewoon worden gebruikt. De verwachting is dat de MTU nog maximaal 5% van de tijd nodig zal zijn.
Met de refit wordt 15% brandstof bespaard. De uitstoot van CO2 gaat evenveel omlaag. Dankzij nabehandeling neemt roet met 40% af en NOx zelfs met 97%.