- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsMinister over gevaarlijke stoffen: “Meer mogelijkheden voor binnenvaart met Basisnet

Minister over gevaarlijke stoffen: “Meer mogelijkheden voor binnenvaart met Basisnet

- Advertentie -

Delen

Met het in te voeren Basisnet krijgt de binnenvaart meer mogelijkheden om gevaarlijke lading aan te trekken dan het wegvervoer en het spoor. Dat schrijft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu als antwoord op een open brief die Binnenvaartkrant-journalist Johan de Witte  aan haar schreef.

♦ klik hier voor de open brief vanjohan de Witte
♦ Klik hier voor het antwoord van minister Schultz van Haegen

Dat Basisnet is een systeem om de balans tussen vervoer en veiligheid in evenwicht te houden. Het stelt wettelijk grenzen aan het vervoer van gevaarlijke stoffen en de bebouwing langs spoor-, snel- en vaarwegen. Daarmee kan de overheid straks transportroutes verbieden als de risico’s te groot worden.
De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel (voluit ‘Wijziging Wet vervoer gevaarlijke stoffen inzake totstandkoming van een basisnet’) ervoor al aangenomen. Het ligt nu ter goedkeuring in de Eerste Kamer. Op 28 mei bespreekt de Eerste Kamercommissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening wanneer de plenaire behandeling op de agenda komt.

Ongeloof
Minister Schultz reageert met haar brief op opmerkingen en vragen van De Witte. Hij schreef onder meer: “Over ADR treinen door dichtbevolkte woongebieden blijft het stil vanuit Den Haag. Het bewijst dat de politiek ‘vervoer over water’ om o.a. de Drechtsteden te ontlasten niet actueel aanpakt.”
Aanleiding voor de open brief was alle commotie rond de treinramp in het Belgische Wetteren. Lokale politici riepen daarna meteen op tot de aanleg van een extra goederenspoor om steden te ontzien. De Witte verwoordde het ongeloof dat breder leeft in de binnenvaart: “De vaarweg ligt er. Een uitzonderlijk goed uitgeruste dubbelwandige binnenvaartvloot is ter beschikking. (…) Mevrouw de minister: waarom wordt de binnenvaart niet ingezet om calamiteiten op rail en weg te voorkomen en of beperken?”
Schultz van Haegen benadrukt “dat het ministerie hard werkt om de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke stoffen te garanderen. Elke vorm van vervoer van gevaarlijke stoffen moet voldoen aan strenge internationale veiligheidsvoorschriften.” Ze stelt dat bovenop die voorschriften haar ministerie in het kader van het Basisnet extra veiligheidsmaatregelen heeft getroffen voor onder andere het spoorvervoer. Zo moeten wagons met brandbare gassen en vloeistoffen worden gescheiden.
“De binnenvaart vervoert thans ongeveer 78% van alle gevaarlijke goederen (weg 17%, spoor 5%) en heeft meer groeimogelijkheden in het Basisnet dan de andere modaliteiten”, aldus de minister.

Geen gevaarlijke punten op vaarwegen
Uit berekeningen voor het Basisnet Water blijkt dat er tot ver na 2020 geen knelpunten en aandachtspunten te verwachten zijn, meldt de website www.rijksoverheid.nl. “Ook niet op de vaarwegen waar grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen worden vervoerd.”
Bij het spoor zijn in 2020 wel knelpunten voorzien; vooral op het traject Roosendaal-Zwijndrecht en bij Zevenaar zijn de risico’s groter dan toegestaan als er geen maatregelen ouden worden genomen. “Omdat de meeste spoorlijnen dwars door stedelijke gebieden gaan, is de spanning tussen het vervoer van gevaarlijke stoffen en de bebouwde omgeving groter”, staat op de site van het rijk.
Voor het wegvervoer zijn rond 2020 knelpunten en aandachtspunten op een aantal plaatsen. De meeste daarvan liggen langs de A15 tussen Rotterdam en Gorinchem en hebben te maken met het vervoer van LPG.
“De afweging welke modaliteit ingezet wordt is afhankelijk van vele factoren, zoals de herkomst en bestemming van het transport, het reguliere karakter ervan en de omvang. Op basis hiervan maakt de markt een keuze.”
“Soms speelt echter ook onbekendheid met de mogelijkheden van de binnenvaart bij verladers. Met het programma Beter benutten maakt het ministerie verladers ook bewust van de mogelijkheden en voordelen van de binnenvaart.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -