In 2015 besteedt het ministerie van Infrastructuur & Milieu 900 miljoen euro aan vaarwegen en havens. Dat is te lezen in de Rijksbegroting die op Prinsjesdag is ingediend. Het Centraal Overleg Vaarwegen is daar, in grote lijnen, tevreden over.
‘Ongeveer de helft van de “natte” projecten staat op dezelfde wijze in de boeken als verleden jaar’, constateert het COV. ‘Dit geldt voor de belangrijke projecten als de bouw van de derde kolk bij de Beatrixsluizen en de ombouw van de keersluis Zwartsluis.’ De andere helft van de projecten kent een lichte budgetverhoging. Dangaathet om de aanleg van de tweede kolk bij Sluis Eefde (3 miljoen erbij), verruiming van de Maasroute (+19 miljoen), de verruiming van de Zuid-Willemsvaart (+2 miljoen), diverse ligplaatsprojecten (+11 miljoen) en kleine projecten (+80 miljoen.
(archieffoto Tekst & Toebehoren)
Het COV is blij dat minister Schultz van Haegen erin geslaagd is deze extra investeringen naar voren te halen. Maar: ‘Hierbij dient wel te worden opgemerkt dat deze impuls vorig jaar is voorafgegaan door een algehele bezuiniging op de I&M begroting van 466 miljoen in de periode 2014-2028, waarvan 73 miljoen is bezuinigd op vaarwegen.’ Dat blijft overeind.
Verkeersmanagement
Het COV vindt het onbegrijpelijk dat er z’o hard wordt bezuinigd op het verkeersmanagement over rijksvaarwegen’. Met name de inkrimping van bedieningstijden die Rijkswaterstaat in Overijssel oplegt, is tegen het zere been. ‘Voor de inlevering van twee fte. op bedienend personeel wordt de binnenvaart geconfronteerd met onacceptabele, urenlange vertragingen bij sluizen.’
Daarom vraagt het COV de minister van deze bezuiniging af te zien. Die brengt anders de betrouwbaarheid van vervoer over water en het goede imago in gevaar.
Het COV pleit voor meer prioriteit en een impuls voor de invoering van afstandsbediening bij sluizen. Op die manier kan efficiencywinst worden behaald. Ook de in de begroting aangekondigde bezuiniging op verkeersbegeleiding is voor het COV reden tot zorg.
Deltaporgramma
Het COV is tevreden met de wijze waarop het Deltaprogramma wordt uitgevoerd. Het programma brengt geen grote nadelige gevolgen voor de binnenvaart. De Nieuwe Waterweg blijft open en het IJsselmeerwinterpeil blijft de ondergrens bij flexibel peilbeheer op het IJsselmeer. Ook de huidige afvoerverdeling van het Rijnwater over de IJssel, Nederrijn en Waal blijft tot 2050 ongewijzigd.
‘In het Rivierengebied wordt voornamelijk ingezet op dijkversterking en in mindere mate op rivierverruiming. Rivierverruimende maatregelen kunnen de waterstand op de vaarweg nadelig beïnvloeden en zijn in dat geval niet acceptabel. Het COV verlangt dat de scheepvaartbelangen worden geborgd, zal deze projecten daarom nauw blijven volgen en indien nodig in actie komen.’
Het COV is blij met de initiatieven die minister Schultz neemt in het kader van “Beter Benutten”, om intelligente oplossingen te vinden door groei van goederenvervoer op vaarwegen en spoor te faciliteren.