Havenbedrijf Rotterdam is zeer blij met de toekenning van twee Europese subsidieaanvragen op het gebied van LNG. Daarmee ondersteunt de Europese Unie de ontwikkeling van een Rotterdamse LNG-hub. Het gaat om een subsidie van 40 miljoen euro voor LNG-infrastructuur voor het Rijn-Main-Donaugebied en om een subsidie van 34 miljoen euro voor LNG-breakbulk-terminals in Rotterdam en Göteborg. De projecten maken de weg vrij voor een logistieke keten voor LNG, zodat de binnenvaart en kustvaart op de belangrijkste routes de brandstof kunnen bunkeren.
LNG-hub
Het Havenbedrijf streeft er naar van Rotterdam de duurzaamste haven in zijn soort te maken en ziet in LNG de mogelijkheid om de uitstoot van scheepvaart aanzienlijk te verminderen. De subsidie past in het streven van het Havenbedrijf Rotterdam om de markt voor LNG als brandstof tot volle ontwikkeling te krijgen en om vóór eind 2015 een LNG-hub in Rotterdam te openen.
De Gate-terminal zorgt voor een goed uitgangspunt voor Rotterdam als LNG-hub. (foto Gate)
Om dat te bewerkstelligen investeert het Havenbedrijf in infrastructuur (onder andere de breakbulk-terminal voor kleine ladingen LNG), is het nauw betrokken bij de totstandkoming van het benodigde (inter)nationale beleid en regelgeving en investeert het in samenwerking met andere partners. Ook de twee subsidies zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met andere (inter)nationale partijen.
Europese keten
De subsidie betekent een belangrijke impuls voor de Rotterdamse LNG-hub maar lang niet al het geld gaat naar de Rotterdamse haven. De hele Europese logistieke LNG-keten profiteert ervan. Zo zijn er bij het LNG Masterplan van de Rijn-Main-Donaucorridor 33 partners betrokken.
Het project wordt gecoördineerd door ProDanube. Het Havenbedrijf is co-coördinator voor de Rijncorridor. Daarbij zijn ook de havens van Antwerpen,. Straatsburg, Mannheim en Basel en enkele private partijen betrokken. De subsidie voor de breakbulk-terminals heeft betrekking op een samenwerkingsverband tussen de havens van Göteborg en Rotterdam. Via de breakbulk-terminal kan straks LNG ook geleverd worden aan de bunkermarkt in (Noord)west-Europa.
Argonon
Sinds 2011 heeft de haven van Rotterdam een speciale terminal voor de op- en overslag van vloeibaar aardgas; de Gate-terminal. Die is sinds dint jaar geschikt voor kleinere schepen. De eerste binnenvaartschepen die op LNG varen, zijn de Argonon, de Greenstream en de Greenrhine. Afgelopen zomer paste de gemeente Rotterdam de regelgeving aan zodat er nu door de binnenvaart gebunkerd kan worden.