Miljard minder voor vaarwegen

0

De Europese Unie moet 100 miljard bezuinigen en de verwachting is dat de investeringen in infrastructuur daaronder gaan lijden. Er werd nog gelobbyd om het Europese budget voor de vaarwegen te verruimen, maar nu dreigt dat met een miljard euro in te krimpen in de periode 2014-2020. Dat zou onder andere voor het Seine-Nord-project dramatische gevolgen kunnen hebben.

Maandag 23 april deden in Brussel 23 Europese transportorganisaties een dringende oproep aan het Europees Parlement en de lidstaten om niet te tornen aan het door de Europese Commissie voorgestelde transportbudget.

Kabinetscrisis
Wat de gevolgen zijn voor de binnenvaart van de kabinetscrisis in Nederland, is vooralsnog onduidelijk. Maar niet alleen Nederland kampt met een afkalvende begroting. De EU moet – van de lidstaten Nederland en Duitsland – 100 miljard snijden in het budget van 1.000 miljard voor de periode 2014-2020. Omdat bepaalde onderdelen van de begroting hard zijn, zoals de omvangrijke landbouwsubsidies, is de vrees dat een onderdeel als transport onevenredig moet gaan bijdragen aan de bezuiniging.
De Europese vertegenwoordigers van spoor-, wegvervoer, binnenvaart (EBU, ESO, INE) zee- en binnenhavenorganisaties, vakbonden en verladers ondertekenden de oproep aan het Europees Parlement en de lidstaten. De ondertekenaars vragen hun nationale achterban om de oproep te ondersteunen.

Klappen
De Europese Commissie wil via de ‘Connecting Europe Facility’ in de periode 2014-2020 zo’n 40 miljard euro investeren in transport-, energie- en communicatie-infrastructuur. Daarvan zou 32 miljard naar transportinfrastructuur gaan.
Karin de Schepper, secretaris-generaal van Inland Navigation Europe en lobbyiste voor de binnenvaart in Brussel, ziet het somber in voor de transportsector als de bezuinigingen worden doorgevoerd. “Men wil die 32 miljard beperken tot 20 à 25 miljard. Het ziet er dus naar uit dat de transportinfrastructuur zware klappen gaat krijgen. Transport zorgt echter voor economische groei. Zonder goede verbindingen komt het vervoer van mensen en goederen tot stilstand. Daarmee hypothekeren we in Europa onze eigen economische ontwikkeling.”
Bij spoor en binnenvaart liggen ambitieuze plannen op tafel. Als het budget zo drastisch omlaag gaat, zal er hard gesnoeid moeten worden in die plannen. Van de geplande 32 miljard zou de binnenvaart zo’n 10 procent krijgen, al hoopten de organisaties dit aandeel nog verder te kunnen verhogen.

Perverse boemerang
De Schepper: “Stel dat het budget terugvalt van 32 naar 20 miljard euro. Dan is er voor de binnenvaart een miljard minder te verdelen. Dat is een gigantische tegenvaller. Het betekent ook dat de lidstaten meer zélf zullen moeten ophoesten. Maar dat doet men zichzelf aan: nu nee zeggen tegen een ambitieus Europees steunbudget is een perverse boemerang die je uitgooit.”
Met name voor Frankrijk, waar het project Seine-Noord in een stroomversnelling begint te komen, zou dit zware gevolgen kunnen hebben. De uiteindelijke beslissing over wat er van het Commissievoorstel overblijft, valt eind dit jaar of begin volgend jaar.

(Sarah De Preter)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.