- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws"Met Twente-Mittellandkanaal troeft binnenvaart trein af"

"Met Twente-Mittellandkanaal troeft binnenvaart trein af"

- Advertentie -

Delen

Als het aan Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) ligt, worden in Twente meer goederen over water vervoerd. “Twente spoort beter met meer binnenvaart”, aldus Van Dalen woensdag 3 oktober toen hij in het stadhuis van Hengelo de opening verrichtte van de fototentoonstelling ‘Hengelo, vanaf het spoor’.

“Terecht zijn er in Overijssel veel zorgen over het Programma Hoogfrequent Spoor dat is ontwikkeld door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Door die plannen zal het aantal goederentreinen op de IJssellijn en de Twentelijn met tientallen goederentreinen per dag gaan toenemen. Dat leidt tot geluid- en triloverlast en logistieke problemen in de kernen van Overijsselse dorpen en steden. Als de binnenvaart beter wordt benut kunnen deze problemen worden voorkomen", aldus Van Dalen.

Rendabel
De vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement bepleitte opnieuw de aanleg van een verbinding tussen het Twentekanaal en het Mittellandkanaal. Momenteel doet de provincie Overijssel onderzoek of zo’n kanaal tussen Enschede en Osnabrück haalbaar is.

Het Twentekanaal zou bij Enschede verbonden moeten worden met het Mitellandkanaal bij Osnabrück. (foto Berteun/Wikimedia)

Van Dalen twijfelt daar niet aan: “Op de lange termijn zijn vaarwegen altijd rendabel. Neem de Brabantse kanalen die door Koning Willem I zijn aangelegd. In de eerste jaren na de aanleg waren die vrijwel zeker ook niet rendabel, maar je moet niet vergeten dat vaarwegen honderden jaren meegaan. Momenteel worden diezelfde kanalen vanwege succes uitgebreid en wordt er om Den Bosch heen een geheel nieuwe vaarweg gegraven.”

Schot in de roos
“Zo zal ook het Twente-Mittellandkanaal voor de vaarverbinding tussen Rotterdam en Berlijn een schot in de roos blijken te zijn. En het goede nieuws is dat de inwoners van Twente fors minder last zullen hebben van het spoorgoederenvervoer als er meer goederen over het water en minder goederen over het spoor worden vervoerd. Want een binnenvaartschip vervoert al gauw evenveel containers als vijf à acht goederentreinen", volgens Van Dalen.

TNO-rapport
In juni deed onderzoeksbureau TNO in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoek naar de aanleg van het Twente-Mittellandkanaal. De onderzoekers concludeerden dat de aanleg niet rendabel is.
Volgens Van Dalen is het onderzoek onvolledig: “De onderzoekers houden geen rekening met mogelijke Europese subsidie voor deze binnenvaartverbinding.” Hij heeft voorgesteld het Twente-Mittellandkanaal op te nemen in het de Trans-Europese Netwerken. “Als dat voorstel wordt aangenomen zal Europa voor een fors deel meebetalen aan de aanlegkosten.”
Betere benutting van de binnenvaart en de korte route naar Noord-Duitsland via een toekomstig Twente-Mittelandkanaal kan de door de plaatselijke bevolking gevreesde toename van het aantal treinen door Overijssel voorkomen, voorspelt Van Dalen. “Als die vaarweg er straks ligt en ook de Betuweroute optimaal kan worden gebruikt wanneer dat spoor in Duitsland afgebouwd is, is meer goederenvervoer per spoor door Overijssel en Twente geheel onnodig.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -