De waterpolitie heeft donderdag 5 november de schipper van een binnenvaartschip bekeurd nadat hij met zijn schip de spoorbrug over de IJssel bij Zwolle had geraakt. De schade aan het schip was miniem en de brug schijnt onbeschadigd te zijn. Het treinverkeer lag bijna anderhalf uur stil.
Omstreeks 16.15 uur oordeelde de schipper uit Wormerveer dat hij met zijn schip gemakkelijk onder de spoorbrug kon varen. Hij had de voormast laten zakken tot een hoogte onder de 6 meter, de doorvaarthoogte van de brug. Toch zag hij even later dat de top van de mast een van de zware H-balken onder de brug raakte. Het toplicht in de mast werd geraakt en bungelde aan de elektriciteitsdraden aan de mast. Daar het naar zijn mening slechts een lichte beroering was voer hij door richting Kampen. De schipper had daarbij niet gezien dat hij bij de brug door een rood licht was gevaren.
Geen antwoord
De brugwachter had de aanvaring gezien en riep het schip op over de marifoon. Hij kreeg geen antwoord doordat, zoals later bleek, de marifoon van het schip op een ander kanaal stond ingesteld. De brugwachter meldde daarop de aanvaring bij het KLPD en de NS. Het treinverkeer werd stilgelegd en ook de bediening van de brug voor de scheepvaart werd gestaakt.
Na een inspectie werden de seinen voor de treinen en schepen om 17.35 uur weer op groen gezet en nadat eerst enkele wachtende schepen de brug passeerden, reed de eerste trein weer om 17.50 uur over de brug.
Het schip meerde later af in Kampen en de Waterpolitie stelde aan boord een onderzoek in. De aanvaring is waarschijnlijk veroorzaakt doordat het achterschip door het varen dieper in het water kwam te liggen, waardoor het voorschip automatisch omhoog kwam en toch de brug raakte. De schipper kreeg bekeuringen voor negeren van het rode licht en het niet melden van de aanvaring.