Maritiem vervoer moet milieuvriendelijker. Dat was woensdag 17 oktboer de conclusie van een symposium dat was georganiseerd door de vicevoorzitters van de Transportcommissie van het Europees Parlement Peter van Dalen (ChristenUnie) en Dieter-Lebrecht Koch (CDU).
Van Dalen en Koch hadden verschillende Europese experts uitgenodigd om hun visie te geven op de vraag hoe de uitstoot van CO2 in de scheepvaart verminderen kan. De unanieme conclusie was: de scheepvaart moet milieuvriendelijker. Van Dalen: "De schone binnenvaart ziet haar milieuvoorsprong op het wegvervoer steeds kleiner worden. Ook de zeevaart zet uit zichzelf nog te weinig stappen om minder schadelijke stoffen uit te stoten."
Green Award
Certificeringbureaus spelen volgens Van Dalen een belangrijke rol in het verduurzamen van de maritieme sector. "Organisaties als Green Award uit Rotterdam voorzien schepen die voldoen aan door hen gestelde milieucriteria van een keurmerk. Met zo´n keurmerk betaalt een schip minder havengeld en verzekeringskosten. Na verloop van tijd worden de eisen aangescherpt en moeten reders een extra inspanning leveren om het keurmerk te behouden. Daarmee leveren certificeringbureaus een directe bijdrage aan een betere milieuprestatie van de maritieme vervoersector. En ondernemers kunnen met zo´n certificaat hun kosten verlagen."
LNG
Van Dalen en Koch wezen er op dat het gebruik van aardgas (LNG) kansen biedt om de uitstoot van CO2 terug te dringen. De Noorse zeevaart maakt al veel gebruik van LNG. Gecombineerd met "slimmer" varen (langzamer wanneer dat kan) kan hiermee het CO2 gebruik aanzienlijk worden verlaagd. Maar niet volledig uitebannen.
Verladers
Ook verladers moeten hun verantwoordelijkheid nemen, stelt Van Dalen. "Momenteel zijn er verschillende binnenvaartondernemers die de afgelopen jaren flink hebben geïnvesteerd in schone schepen. Als een verlader verantwoordelijkheidsbesef heeft, doet hij vooral zaken met schepen die een duurzaamheidscertificaat hebben ontvangen. Gelukkig zijn er al bedrijven die hun verantwoordelijkheid hebben genomen en enkel varen met schone binnenschepen, zoals Akzo Nobel."
Wereldwijd
Van Dalen pleit voor een wereldwijde aanpak. "Het overgrote deel van het maritieme vervoer vindt plaats op de oceanen, tussen de continenten. We moeten in Europa scherpe milieueisen hebben voor maritieme brandstof. Maar als die normen niet wereldwijd worden ingevoerd, schiet de verduurzaming van de maritieme vervoersector nog niet echt op. Minister Schultz en haar opvolger moeten zich namens Nederland in de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) dan ook hard maken voor strengere maritieme milieueisen die wereldwijd gelden!"