- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekMag ik mijn tankschip nu wel of niet ombouwen?

Mag ik mijn tankschip nu wel of niet ombouwen? [Veilig & Vast]

- Advertentie -

Delen

In de laatste maanden zijn we overvallen door berichten als zou het verboden worden om tankschepen nog om te bouwen. Ook deze krant heeft over dit onderwerp gepubliceerd. Eerst kwam het bericht dat het voortaan verboden was om nog langer bestaande tankschepen om te bouwen naar een dubbelwandig tankschip. Het laatste nieuws is weer dat dit nog wel mag, maar dan tot 2018 en dat een ombouw naar een type C in het geheel niet meer mag.
Ik zal proberen een klein beetje licht te brengen. Allereerst de vraag of dit nu te maken heeft met de komst van het ADN. Mijn antwoord op deze vraag kan zijn: ja en nee.

De misverstanden zijn gekomen doordat in het ADN een deel van de overgangsvoorschriften die expliciet te maken hebben met de ombouw van bestaande schepen niet zijn overgenomen in de tekst van het ADN 2009. In een wijziging voor 2011 komt hier een deel van terug.
Maar met of zonder deze tekst, waarin bij een ombouw van het ladingtankgedeelte een deel van de overgangsvoorschriften mag worden meegenomen, moet toch aan veel voorschriften, waarvoor het schip een overgangsvoorschrift toepast, worden voldaan. Om er één te noemen: de vaste brandblus­installatie. Deze moet altijd worden aangebracht.
In de wijziging in het ADN 2011 wordt gesproken over ombouw naar een type N dubbelwandig. Hierbij zou dan het overgangsvoorschrift voor het materiaal in de woning mogen worden meegenomen. Daarnaast moet, als er producten worden vervoerd waarvoor in de Tabel C explosiebescherming wordt geëist, de woning worden voorzien van een brandmeldinstallatie.
Het jaartal 2018 is er in opgenomen omdat vanaf dan veel overgangsvoorschriften vervallen. Alhoewel het overgangsvoorschrift tot 2035 van kracht blijft, is hier dus een verzwaring. Voor mij geen verzwaring maar een soort koude sanering.

Nu de volgende vraag: welke schepen maken gebruik van de overgangsvoorschriften?
Dit zijn vooral de schepen gebouwd vóór 1995. Zelfs een groot deel van de schepen gebouwd tussen 1990 en 1995 heeft reeds vooruitkijkend naar de wijzigingen van de voorschriften in 1995 daarop geanticipeerd en is al aan die eisen aangepast.
We praten dus over het deel van de vloot met een leeftijd van 20 jaar of ouder. Volgens mij is daar niets mis mee en kunnen dergelijke schepen zonder gevaar nog jaren mee. Maar dan komt de leeftijdsgrens die gesteld wordt door de verladers om de hoek kijken. Hier kan een ADN, ook al staat het vol met overgangsvoorschriften, niets aan doen. Dan is sprake van marktwerking en moet men zich dus daar naar voegen.
Aangezien alle overgangsvoorschriften, in tegenstelling tot wat er tot nu toe in het ADN staat, in de toekomst aan een einddatum gebonden zijn, moeten we kijken welke consequenties dit heeft. Hierbij moet onderscheid worden gemaakt tussen de maatregelen die binnen of buiten de ladingzone vallen.
Bij de ombouw binnen de ladingzone – dus ook het dubbelwandig maken – moet aan alle voorschriften voor nieuwbouw worden voldaan. Dit is ongeacht of het schip andere stoffen gaat vervoeren of niet.
De overgangsvoorschriften buiten de ladingzone zijn bijvoorbeeld het materiaal in de woning, de drempelhoogte van de toegangen tot de woning en machinekamer, de afstand van de ventilatieopeningen tot de ladingzone, vaste brandkleppen, de afstand van openingen van de machinekamer tot de ladingzone, de temperatuur in de machinekamer en de vaste brandblusinstallatie in de machinekamer. Een aantal hiervan is alleen van toepassing op schepen gebouwd vóór 1977 en dus al meer dan dertig jaar oud. In dergelijke gevallen zal er dus een goede berekening moeten worden gemaakt of de ombouw wel rendabel is, zeker met de leeftijdsgrens in het achterhoofd die verladers hanteren.

Terug naar de vraag waarmee ik ben begonnen: mag ik mijn tankschip nu wel of niet ombouwen?
Ik kan daar volmondig ja op zeggen. Niemand kan u verbieden uw tankschip om te bouwen. Alleen…is het in bepaalde gevallen wel verstandig?
Stel, ik heb een enkelwandig tankschip van het type N gesloten en ik wil dit ombouwen naar een dubbelwandig schip. Dan moet ik het ladingdeel volledig aan de eisen van het ADN laten voldoen, maar als het een schip betreft dat gebouwd is na 1995 en dus reeds voldoet aan de eisen van het ADNR 1995 ga ik er van uit dat er buiten de ladingzone niet zo veel of totaal niets aangepast zal moeten worden. Zelfs als ik er een type C van wil maken, geldt hetzelfde. De eisen voor een type N of C zijn buiten de ladingzone namelijk dezelfde.
Is het echter een schip dat nu gebruik maakt van veel overgangsvoorschriften voor buiten de ladingzone, dan zal een goede afweging gemaakt moeten worden.

Ik hoop met deze column de angst een beetje te hebben weggenomen, vooral bij de eigenaren van de jongere schepen. Ik eindig dan ook met een variatie op zeer bekende spreuk van een internationaal politicus: “Ja, u kunt het.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -