Donderdag 15 september knalde onder grote publieke belangstelling de champagne op de werf van scheepsbouwer ZMS in het Zeeuwse Wemeldinge. Dat was voor de dubbele doop van de tankers Blaak en Weena.
Ondanks de lage waterstanden en de troebele economische vooruitzichten vertrouwt Maaskade Bevrachters op zijn eigen koers. De Rotterdamse onderneming dendert
dapper door. De imposante vloot groeit met de naar beroemde Rotterdamse straten genoemde tweelingzusters Blaak en Weena verder uit naar 64 binnenvaarttankers.
Eéneiige tweeling
Bij Maaskade’s CEO Piet Wassenaar valt geen spoor van twijfel te bekennen in zijn toelichting op de meest recente uitbreiding van de vloot. “Dan heb ik het over twee
cruciale zaken: capaciteit en kwaliteit. De ééneiige tweeling is speciaal geconstrueerd en gebouwd voor het transport van plantaardige eetbare voedingsmiddelen.”
“De vraag uit de markt naar laadruimte voor deze producten stijgt onverminderd. Maar dat vooral ook in combinatie met de hoogste kwaliteitseisen op het gebied van voedselveiligheid van de lading én duurzaamheid van de schepen.”
“ZMS slaagt in onze opzet om op beide raakvlakken de allerhoogste norm te realiseren. Daarmee doel ik concreet op de stage V-motorisering van Mitsubishi en de rvs
ladingtanks met een capaciteit van 2.442 ton. Schip en aandrijving voldoen beide aan de strengste eisen op gebied van sustainability. Juist dat is in toenemende mate een eis die opdrachtgevers ons opleggen. Dit staat al lang niet meer alleen bij de multinationals op de agenda.”
Groter vaargebied
Een ander pluspunt van mts Blaak en mts Weena Blaak is de uitkomst van het doordachte ontwerp. De tankschepen blijken ondanks hun lengte van 86 strekkende meters, toch in staat om diep het Europese vasteland in te varen.
“Een groter vaargebied is voor ons en onze opdrachtgevers van onschatbare waarde”, bevestigt Piet Wassenaar. “Dat is wat ik versta onder het multifunctionele karakter van de nieuwe tankers. De brede inzetbaarheid maakt vooral het verschil in de Duitse kanalen en het noorden van Frankrijk.“
Maaskade Bevrachters BV zet de nieuwe tankers in voor het eigen groene label Qwave.