LNG heeft de toekomst als brandstof voor de scheepvaart. Het gebruik van vloeibaar gas helpt lokale milieuproblemen op te lossen en is goedkoper dan de huidige brandstoffen. Om grootschalig gebruik van LNG als brandstof mogelijk te maken, moeten de overheid en het bedrijfsleven de handen ineenslaan.
Dit waren de conclusies van het seminar ‘Marktinzicht LNG in de scheepvaart’, dat 11 februari in informatiecentrum Futureland op de Maasvlakte werd gehouden. Het initiatief voor dit seminar kwam van het Platform Scheepsemissies.
Helft goedkoper
De alternatieve brandstof is bijna de helft goedkoper dan de nu gangbare brandstoffen voor de scheepvaart. Martin Koopmans van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gaf aan dat LNG-motoren voor binnenvaartschepen nu al voldoen aan de zogenaamde stage IV-eisen, de zeer strenge nieuwe emissienormen van 2016. Koopmans erkende echter dat er nog veel hordes genomen moeten worden om toepassing van LNG als brandstof op grote schaal mogelijk te maken. Samenwerking tussen bedrijfsleven en overheid is hierbij essentieel, stelde hij.
Kip en ei
Uit de andere presentaties bleek dat het technisch goed mogelijk is om LNG als brandstof toe te passen. De uitdaging ligt met name op het vlak van de beschikbaarheid van de brandstof. Piet den Ouden van Argos wil daar hard aan werken. Volgens hem is het een kip-en-ei-verhaal: eerst moeten er klanten zijn voordat LNG kan worden aangeboden. Andersom geldt dat ook.
Maar met de komst van de Gate Terminal zal er in ieder geval LNG in de Rotterdamse haven beschikbaar zijn. Feikje Wittemans van de Gate Terminal ziet mogelijkheden in de levering van LNG aan schepen. Het zogeheten backloading (in kleine hoeveelheden) is nu nog niet mogelijk, maar heeft wel de aandacht.