LNG-boegbeeld Jan Valkier benoemd tot Havenman

0
Jan Valkier (rechts) ontving de penning en oorkonde van Frank de Kruif.

“Heel Nederland wordt van het gas afgesloten, maar wij geloven dat gas een belangrijke rol gaat spelen.” Dat zei Jan Valkier van rederij Anthony Veder nadat hij officieel was benoemd tot Havenman van het Jaar 2019. De ceo werd maandagavond 13 januari gehuldigd tijdens een vaartocht op de Smaragd 1 met eerdere winnaars, havenjournalisten en andere genodigden. Hij had het over LNG, het vloeibare aardgas dat de Anthony Veder-schepen leveren aan zee- en cruiseschepen en fabrieken wereldwijd, als alternatief voor respectievelijk stookolie, diesel en kolen.

Voorzitter Frank de Kruif van de Stichting Havenman/vrouw van het Jaar overhandigde hem de penning en de oorkonde die bij de eretitel horen. Valkier (1962) is de 39e Havenman. Er is een grote kans dat zijn opvolger een vrouw is. Valkier maakt eind dit jaar namelijk deel uit van de jury en hij kondigde aan zich voor een vrouwelijke Havenman sterk te maken. Cruise /port-directeur Mai Elmar, die in 2004 en tot nu toe als enige vrouw ooit gekozen werd, maakt dus grote kans eindelijk een sekse- en lotgenoot te kunnen verwelkomen.

Schoner alternatief

Tankrederij Anthony Veder, een van Nederlands grootste zeerederijen, is gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare gassen. De in het Rotterdamse Scheepvaartkwartier gevestigde onderneming heeft een sterke positie in de distributie van LNG. Het vloeibare gas geldt in de scheepvaart als schoner alternatief voor stook- en dieselolie. Inmiddels bunkerde Anthony Veder al de eerste cruiseschepen met vloeibaar aardgas. “En er zijn al containerschepen van 20.000 TEU besteld die op LNG gaan varen”, weet Valkier.

Nu wordt 16 procent van de energiebehoefte op de wereld voorzien door elektriciteit. Als het lukt dat aandeel te laten stijgen naar 50 procent, is dat volgens Valkier al een hele prestatie. “Wat zorgt dan voor die andere 50 procent?” Dat kan beter het relatief schone LNG zijn dan stookolie, diesel en kolen, naar zijn mening. Voor de komende decennia wordt aardgas dan ook gezien als ‘tijdelijk’ oplossing voor de energietransitie.

Gerard Deen

De Havenman-titel van het Jaar 2019 verdiende Valkier mede door specialisatie in LNG-vervoer. “Dat een Rotterdamse speler als pionier op dit terrein actief is, straalt positief af op de Rotterdamse haven”, aldus stichtings- en juryvoorzitter De Kruif.

Hij wees erop dat al eerder een ondernemer het tot Havenman schopte dankzij zijn inzet voor LNG als middel om de scheepvaart schoner te maken. Gerard Deen, die met Deen Shipping de allereerste binnenvaarttanker op LNG in de vaart bracht, de Argonon, werd in 2011 onderscheiden. “Het is dan wel een tussenoplossing, wat nog steeds een fossiele brandstof, maar veel schoner”, aldus De Kruif.

Koerswijziging

Een belangrijke factor was ook de vlootuitbreiding die Anthony Veder momenteel realiseert. In 2019 kocht de rederij een aantal bestaande LNG-tankers uit de markt en bestelde het bedrijf nieuwe bij diverse werven. De koerswijziging naar LNG, nog wel naast andere gassen, was tien jaar geleden een juiste keuze, constateerde Valkier. “Het was geen gemakkelijke keuze. Lastig zelfs. Soms dacht ik dat we de mast overboord aan het varen waren, maar we hebben het gered, terwijl er intussen diverse gasrederijen zijn verdwenen. We zijn blijven investeren, innoveren en verbeteren.”

Jan Valkier studeerde aan de Erasmus Universiteit en werkt sinds 1992 voor Anthony Veder, eerst als commercieel directeur en sinds 1999 als CEO. Hij is bestuurslid van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) en vervult een actieve rol in het netwerk van Rotterdam Maritime Capital of Europe. Daarnaast is hij consul voor Finland.

Boegbeeld

De Rotterdam wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid, Luchtkwaliteit en Energietransitie) feliciteerde Valkier. Hij zei blij te zijn met de selectie van de Havenman van 2019. “De verduurzaming van de haven moet hier plaatsvinden en heeft een boegbeeld nodig.” LNG is bijvoorbeeld een uitkomst voor de cruisevaart, aldus Bonte: “Veel Rotterdammers zijn er trots op als cruiseschepen in de stad liggen. Anderen wijzen op de zwarte en gele rookpluimen die ze uitstoten. Met LNG heb je dat niet. Daarom willen we meer schepen aan LNG. ”

Reders betalen de haven

De benoeming was voor Valkier zelf totaal onverwacht geweest, tot hij in december werd gevraagd om de voordracht te accepteren. “Ik had geen idee dat ik op het lijstje stond. Wij zijn eigenlijk geen havenbedrijf, maar een rederij. We varen met onze gastankers de hele wereld rond en die komen maar af en toe in Rotterdam. Waar alles dan veel te veel tijd kost en we te veel moeten betalen… Aan mijn voorgangers Havenmannen, van wie de meesten bij dienstverleners in de haven werken. Dus onthoud het goed: de reders betalen de haven. Zo is het maar net”, grapte Valkier.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.