- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBrugliggers over water naar Maastricht

Brugliggers over water naar Maastricht

- Advertentie -

Delen

Er zit vaart in de renovatie van de Noorderbrug in Maastricht. De pijlers van de brug over de Maas steken uit de grond. Momenteel arriveren de betonnen brugdelen. Die worden per schip aangevoerd.

In het najaar van 2016 is de renovatie van de Noorderbrug in Maastricht van start gegaan. Het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt in 2017. Het project maakt deel uit van de ontwikkeling van de wijk Belvédère. De uitvoering is in handen van Strukton, in opdracht van Rijkswaterstaat.

 

Puzzelstukken

Het zijn gigantische liggers. Ze variëren in lengte en breedte, zodat ze als puzzelstukken op de juiste plek tussen twee pijlers van de brug passen. Ze moeten een lengte overspannen van 46 meter. De prefab-liggers wegen 120.000 kilo.

Zo ‘n 432 liggers zijn er nodig voor het 650 meter lange brugdek om de Maas te overbruggen. Bij betonbedrijf Lodewikus in Oosterhout zijn in augustus 2016 de eerste liggers gestort. Tot in de zomer van dit jaar is maar liefst 80 procent van de fabriekscapaciteit nodig voor de productie van de liggers.

Die productie is maatwerk en tot in de puntjes voorbereid door team Ontwerp, samen met het personeel van Romein Beton uit Dodewaard en Ingenieursbureau Lincoln uit Papendrecht. Het merendeel van de liggers bestaat uit zogeheten ‘railliggers’: omgekeerde T-vormige balken. Die worden na het inhijsen op locatie afgebouwd. Een kleiner deel van de prefab-liggers bestaat uit kokerliggers. Die zijn kant-en-klaar; er is geen extra betonwerk meer nodig.

Gemiddeld zijn er meer dan 25 liggers nodig om de ruimte tussen twee pijlers te overspannen. Voor een stevig en stabiel brugdek geldt dat de liggers niet te lang mogen zijn. Toch zijn ze allesbehalve klein; de langste zijn 46,50 meter.

 

Bonito

De eerste liggers werden in februari aangevoerd. Over water, via de Maas en het Julianakanaal. De schepen lossen ze in de Beatrixhaven van Maastricht, aan de Praamkade ter hoogte van het terrein van Wessem.

Op woensdag 1 en donderdag 2 maart werd het binnenvaartschip Bonito uit Nijmegen gelost. Het schip is 110 meter lang en 11,45 meter breed. Voor schipper R. de Vree was het al zijn vierde reis voor dit project.

De liggers werden stuk voor stuk uit het schip getild door de kranen van Sarens en Blansjaar. Die zetten ze vervolgens op dolly, een speciale trailer van vervoerbedrijf Van der Meijden. Onder verkeersbegeleiding legde die het laatste stuk af. Op het werkterrein worden de liggers met een telekraan op hun definitieve plek gehesen.

De liggertransporten vinden niet dagelijks plaats, maar zijn afhankelijk van de voortgang van de werkzaamheden. Deze lichting gaat door tot en met mei. Eind 2017 volgen opnieuw transporten.

De meeste vinden overdag en in de vroege avonduren plaats. D grootste en zwaarste liggers worden echter vervoerd in de late avonduren en tijdens de nacht. Dat geldt ook voor liggers die rechtstreeks vanaf de Noorderbrug op hun plek worden gehesen.

 

tekst en foto: Noud van der Zee

 

 

 

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -