Er zijn meer leerbedrijven nodig om studerende jongeren – vooral in het mbo – een goede start van hun loopbaan te geven. Mirjam Sterk, begin dit jaar door het kabinet aangesteld als Ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid, ziet binnenvaartonderneming Desert Tankers als lichtend voorbeeld. De start van de campagne ‘Word leerbedrijf, daar word je beter van’ was donderdag 20 juni dan ook bij Verkeerspost Botlek waar op dat moment het mts Kalahari, een van de schepen van Desert Tankers, lag afgemeerd.
Beste Praktijkopleider
Desert Tankers is erkend leerbedrijf. John van Voorst van het bedrijf werd eind vorig jaar uitgeroepen tot Beste Praktijkopleider in de transportsector.
Directeur Marcel Roth van het Zwijndrechtse bedrijf, trad op als gastheer van de bijeenkomst. Hij benadrukte het belang van stage en leerbaanplekken. Niet alleen voor jongeren zelf, maar ook voor werkgevers. “We halen juist nu jonge talentvolle jongens binnen, ook al kunnen we met minder mensen functioneren. We anticiperen daarmee op een aantrekkende economie. Een investering in de toekomst. Bij Desert Tankers bestaat momenteel 15 procent van het personeelsbestand uit jongeren in een leerbaan.”
Ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk te midden van Richard Scalzo (links), afdelingshoofd Jeugd bij de gemeente Rotterdam en Ruud Tellekamp van VTL.
20.000 leerbanen minder
“Gelukkig bleek uit de cijfers van het CBS dat de jeugdwerkloosheid de afgelopen maanden vrijwel niet is toegenomen. Maar met 137.000 werkloze jongeren is er allerminst reden om achterover te leunen.”
Sterk nam op de kade bij de Kalahari haven de SBB-barometer in ontvangst. De barometer van de Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven meldt een groeiend tekort aan stageplaatsen en leerbanen voor het mbo: op dit moment zijn er in alle studierichtingen samen ruim 20.000 minder leerbanen dan twee jaar geleden. Vooral voor de leerlingen met mbo-niveau 1 en 2 en in de sectoren bouw en zorg is de schaarste groot.
“Een stage- of leerbaan is vaak verplicht om een diploma te behalen. Door het huidige tekort staan veel jongeren al met 1-0 achter”, aldus Sterk.
VTL
De uitreiking van de barometer vormde de start van het stage- en leerbanenoffensief ‘Word leerbedrijf, daar word je beter van’. In de campagne roept Sterk in samenwerking met de SBB, bedrijven op om leerbedrijf te worden.
Zij wordt hierin ondersteund door lokale overheden en kenniscentra. Het eerste campagnemateriaal werd daarom overhandigd aan de gemeente Rotterdam en het kenniscentrum voor de sector Transport en Logistiek (VTL). Ook heeft de gemeente Rotterdam toegezegd 1350 extra stageplekken en leerbanen beschikbaar te stellen.
Banenkans
Mirjam Sterk benadrukte dat niet alle verantwoordelijkheid bij de werkgevers kan worden gelegd: “Naast het aansporen van bedrijven om leerbedrijf te worden en jongeren een kans te geven is het ook belangrijk dat jongeren, samen met hun ouders, goed nadenken over de opleiding die zij kiezen en de banenkans die daarbij hoort. Op beroepeninbeeld.nl zijn alle beroepen op mbo-niveau in beeld gebracht, net als de kans op werk en het bijbehorende salaris. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om met de barometer op zak de vraag en het aanbod van stages en leerbanen dichter bij elkaar te brengen.”