Tijdens de jaarbijeenkomst van de Zwitserse Scheepvaart- en Havenvereniging (SVS) hebben leden geklaagd over de maandenlange onderhoudsperioden aan de sluizen op de Bovenrijn. Dat beschouwen ze als een risico.
De Bovenrijn-sluizen dateren deels van vlak na de Tweede Wereldoorlog. Ze hebben onderhoud nodig, maar volgens de binnenvaart- en havensector duren de werkzaamheden veel te lang.
Als één kolk gestremd is voor onderhoud en de tweede valt stil door een technische storing of aanvaring, dan zijn de Zwitserse havens onbereikbaar voor de binnenvaart. Dat gebeurde onlangs nadat een binnenschip een sluisdeur in Kembs had geraakt. De scheepvaart lag urenlang plat, doordat de andere kolk al bijna een jaar in onderhoud is.
Prioriteiten
De SVS vertegenwoordigt in Zwitserland zowel de belangen van de havens als die van de binnenvaart. In het buitenland wordt dit door aparte organisaties gedaan. Daarnaast is de SVS verantwoordelijk voor de opleiding tot matroos. Directeur Ralph Lewin zei in zijn toespraak dat het bestuur, gezien de veelheid aan taken, prioriteiten moet stellen. Hij vroeg de leden hier actief aan bij te dragen en te blijven aangeven waar zij problemen zien.
foto: Het sluizencomplex in Kembs (Hansueli Krapf)