De ‘kleine binnenvaart’ kan een belangrijke bijdrage leveren aan regionale economische ontwikkelingen. Tegelijkertijd is de kleine binnenvaart op zijn beurt ook weer afhankelijk van deze ontwikkelingen. ‘Toch wordt bij regionale ontwikkelingen vaak nog te weinig aandacht besteed aan de binnenvaart, waardoor het voortbestaan van de kleine schepen in het gedrang komt. Deze negatieve spiraal kan worden doorbroken als geïnvesteerd wordt in de binnenvaart, waardoor het lokale bedrijfsleven beter kan profiteren van deze duurzame, betrouwbare vervoersmodaliteit. Zo kan de binnenvaart worden gezien als impuls voor ruimtelijke ontwikkelingen.’
Gijs Willems (links) en Gianni Migom.
Die aanbeveling doen Gianni Migom en Gijs Willems naar aanleiding van hun stage bij Waterschap Brabantse Delta. Ze onderzochten daar de toekomst van de beroepsvaart op de kleine vaarwegen in West-Brabant. Ze studeren beiden aan de hogeschool NHTV in Breda: de één Logistiek & Economie, de ander Ruimtelijke Ordening & Planologie.
Kansen
Ze bestudeerden de toegangswateren naar Roosendaal en Breda, die maximaal klasse IV-schepen toelaten. ‘Hier blijkt slechts 40 procent van de bedrijven die zich langs deze vaarwegen hebben gevestigd, ook daadwerkelijk gebruik te maken van de vaarweg. Dit is het duidelijkst te zien in Roosendaal, waar speciaal een haven is uitgegraven, die nu nauwelijks wordt gebruikt.’
Het lijkt er op dat gemeenten geen goede voorwaarden scheppen voor bedrijven die zich langs het water willen vestigen. De bevestiging daarvan krijgen Migom en Willems in de visiedocumenten van de gemeenten waar het om gaat: ‘Hierin wordt bijna alleen maar gesproken over de waterwegen als impuls voor de recreatie en het toerisme, terwijl de functie voor het goederenvervoer nauwelijks aan bod komt.’
AgroFood Cluster
In de Visie Goederenvervoer 2010-2030 noemt Regio West-Brabant, het regionaal samenwerkingsverband van gemeenten, de waterwegen echter wel als een mogelijkheid voor duurzaam transport. ‘Dit biedt dus kansen voor de binnenvaart’, constateren de studenten. ‘Zo staan in de regio een aantal ontwikkelingen centraal, waaronder een AgroFood Cluster en Biobased Economy. Agrofood is altijd al een belangrijke markt geweest voor de binnenvaart, terwijl de reststromen en biobrandstoffen die ontstaan door Biobased Economy een nieuwe markt kunnen vormen voor de binnenvaart.’
♦ Download hier het artikel.