De kogel is door de kerk. Na veel vijven en zessen is het definitief dat er voortaan met twee verlengde kempenaars in koppelverband gevaren mag worden tussen Rotterdam en Coevorden. Exploitant van de shuttle, die vooralsnog een wekelijkse reis gaat maken, is transportonderneming Nijhof Wassink. De volgende stap is het vastleggen van een schipper.
Directeur Frans Schuitemaker van Nijhof Wassink riep voor dit project de expertise in van de ervaren schipper in ruste Piet Fernhout van voorheen de Wantij. “Nu de toestemming van de provincie Overijssel er ligt en de proefvaarten met goed gevolg zijn gehouden, is het vinden van een geschikt schipper de volgende stap”, zegt Fernhout.
Oud-schipper Piet Fernhout op het terrein van transporteur Nijhof-Wassink in Coevorden. (foto Jan Johan ten Have)
Nek uitsteken
Het gaat om een schipper dit in het bezit is van een verlengde kempenaar van 55 meter, met een ruimlengte van minstens 46 meter en een ruimbreedte van minstens 5,20 meter. “Dit in verband met de 30-voetscontainers van Nijhof Wassink: high-cubes van 2,90 meter hoog en met 2,55 meter extra-extra wide”, legt Fernhout uit.
“Hier ligt een bijzonder mooie uitdaging voor een relatief kleine schipper”, gaat Fernhout verder. “ Je moet wel je nek durven uitsteken. Want er moet natuurlijk worden geïnvesteerd in een tweede verlengde kempenaar, die als duwbak gaat fungeren. Bovendien moet je je qua betrouwbaarheid bewijzen, want je bent onderdeel van een keten en je moet dus op gezette tijden laden en lossen.”
Financiële garanties
Daar staat volgens de projectbegeleider tegenover dat de uitvoerend schipper aan alle kanten begeleiding krijgt. “Nijhof Wassink wil laten zien dat dit project serieus wordt genomen. De behulpzaamheid reikt zelfs zó ver dat er aantrekkelijke financieringsmogelijkheden zijn.”
Volgens Fernhout ligt er een aantrekkelijk financieel plaatje ten grondslag aan dit project, met prima financiële garanties. Vooralsnog gaat de shuttle wekelijks varen en de intentie is dit uit te breiden tot het maximum voor één koppelverband van drie keer in de twee weken. “Het voert te ver om de exacte cijfers hier te noemen; serieus geïnteresseerden kunnen zich bij mij melden en die krijgen uiteraard volledige openheid van zaken. Uiteraard hebben wij de intentie om hiervan een vaste shuttle te maken”, zegt Fernhout. Belangstellenden kunnen Piet Fernhout mailen. [email protected]
Voor het eerst rendabel
De shuttle maakt Coevorden voor het eerst rendabel bereikbaar over water. Het Zuid-Drentse grensstadje doet al jaren zijn uiterste best zich te ontwikkelen tot logistiek knooppunt richting Duitsland, Oost-Europa en Scandinavië. Goede bereikbaarheid over water is daarbij tot nog toe een groot gemis en een sta-in-de-weg voor de ontwikkeling van het grootschalige, grensoverschrijdende industrieterrein Europark. Rendabele uitvoering van de shuttle met twee verlengde kempenaars in koppelverband wordt daarom beschouwd als een logistieke en economische impuls voor deze regio.
(Jan Johan ten Have)
Lees het volledige artikel in de Binnenvaartkrant van 2 februari 2010.