- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKansen intermodaal vervoer

Kansen intermodaal vervoer

- Advertentie -

Delen

Dagvoorzitter Roland Kortenhorst (l) in gesprek met Diederick Blom van Samskip, Jan Overdevest en professor Lorike Hagdorn.

Toen dagvoorzitter Roland Kortenhorst bij het congres Holland Intermodal dinsdag 29 september vroeg wie er verlader zijn in de zaal van iets meer dan honderd mensen, staken er twee de hand op. Wetenschappers die toespraken hielden konden ook weinig meer aangeven dan al een jaar of twintig bekend is, namelijk dat als het meer geld kost, een verlader niet zal overstappen op vervoer dat gebruikt maakt van milieuvriendelijke alternatieven voor het wegvervoer.
De charme van het congres was de organisatie. De voorlichtingsbureaus van Shortsea, spoor en binnenvaart hebben de handen ineen geslagen en zetten samen de schouders onder de promotie van het intermodaal vervoer.
Een keur van sprekers maakte z’n opwachting bij dit congres dat als thema kende ‘Meerwaarde met meer modaliteiten’. De openingstoespraak kwam van Siebe Riedstra, directeur-generaal Mobiliteit op het ministerie van Verkeer & Waterstaat. Zijn verleden als directeur Intermodaal Vervoer op datzelfde ministerie (waar ‘intermodaal’ nog steeds synoniem is voor ‘spoor’) kon hij niet helemaal verbloemen, al had hij wel zijn best gedaan ook iets sympathieks te melden over de binnenvaart en opgezocht wat het ministerie voor moois voor deze sector doet. Het zegt wel veel over de houding van het ministerie dat de medewerking aan het transferium in Alblasserdam wordt gezien als het pinakel van steun aan de binnenvaart. Professor Lorike Hagdorn is hoogleraar Transport, Distributie en Logistiek op de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zij wees erop dat de crisis de lat nog een stuk hoger heeft gelegd voor het intermodaal vervoer. Voorraden zijn afgebouwd als eerste reactie op de crisis, en de ontvanger stelt hogere eisen aan de snelheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid van het vervoer. “Meer voorraad in de pijplijn betekent hogere kosten”, aldus de prof.
Jan Overdevest – directeur van Waalhaven Terminals en van Barge/Rail Terminal Born: “Ik heb geen vertrouwen in de capaciteit in de zeehavens. In 2008 was er geen kade of kraan beschikbaar op het moment dat je daar kwam met het binnenschip. In 2009 is door de crisis bezuinigd bij de terminals en nu is er geen ploeg beschikbaar.”
Professor Jan Fransoo van de TU Eindhoven ziet nog veel kansen voor intermodaal vervoer. Het enige dat nodig is volgens hem, is een ‘mental shift’ nodig in de directiekamers bij verladers.
Professor Jaap van Duijn – oud-topman van Robeco beleggingen – ging in op de situatie in transport. Een sector waar hij nooit in zou beleggen. “Jullie hebben te weinig discipline. Als wij bij Robeco een minimum percentage instelden van drie procent, ging de ABN AMRO daar echt niet onder zitten. In het transport is er altijd wel iemand die voor goedkoper wil werken. Duurzaam verdienen in het transport is daarom moeilijk.”
Meer over het congres in de Binnenvaartkrant van 6 oktober.

De sheets van de presentaties van het congres kunnen worden bekeken op www.hollandintermodal.com, de gezamenlijke website van Bureau Voorlichting Binnenvaart, Voorlichtingsbureau Shortsea Shipping en Rail Cargo information Netherlands.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -