- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsIVW heeft nieuwe structuur

IVW heeft nieuwe structuur

- Advertentie -

Delen

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) is sinds 1 september organisatorisch nieuw gestructureerd. De negen toezichteenheden zijn samengevoegd in vier domeinen: Scheepvaart, Rail & Wegvervoer, Luchtvaart en Waterbeheer. In deze nieuwe organisatie zijn twee ondersteunende directies actief: Handhavingsbeleid & Innovatie en Bedrijfsvoering. Het doel van de aanpassingen luidt: een efficiënter en effectiever toezicht door de Inspectie, betere dienstverlening en minder toezichtlast voor bedrijven.

De van de Belastingdienst afkomstige Jenny Thunnissen werd eind vorig jaar inspecteur-generaal bij de IVW. Zij vertelde onlangs in de CBRB Nieuwsbrief: “Er werden in 2001 veel diensten bij elkaar gebracht en dat proces is nog bezig. Het was een verzameling van clubs met grote onderlinge verschillen. Nu is er relatief veel overhead. We gaan dat herstructureren, of beter: herstellen. Zo is de Scheepvaart Inspectie toen verdwenen, die komt terug in de vorm van het domein Scheepvaart bij de IVW. Personen- en goederenvervoer gaan weer samen, maar nu gecombineerd met spoor. Dit nieuwe vormgeven aan de eenheden is overigens niet door mij geïnitieerd. Dat proces was al aan de gang. Maar soms kan het geen kwaad als een buitenstaander komt en zegt: ‘Ga het maar gewoon doen!’”

Dilemma’s
In dat interview vergelijkt ze de IVW met de Belastingdienst: “De dilemma’s voor de inspecteurs zijn eender. Doe ik wat of doe ik niets? Was je nonchalant door de regels niet na te leven of wist je van niets? Ben je het vergeten of probeer je door de mazen van de wet te glippen? Nee, we zijn niet achterdochtig – je moet je nooit door wantrouwen laten leiden.”
Ze zag op tegen het sterk technische aspect. “Kan ik een binnenvaartschip keuren? Nee. Maar ik weet dat het schip niet mag omkieperen.”

Voor de inspecteur-generaal is de markt niet altijd zaligmakend. Zeker belangrijk in deze fase, waarin steeds meer overheidstaken worden gedelegeerd aan het bedrijfsleven. “Het is voor mij geen algemeen uitgangspunt dat waar mogelijk de markt wordt ingeschakeld. Ik geef de voorkeur aan de benadering dat je je afvraagt: is dit een overheidstaak of niet? Een vraag die je steeds opnieuw moet beantwoorden. Een administratieve handeling kan iedereen uitvoeren, maar het geweldsmonopolie ligt bij de overheid.”
“Begrijp me goed: ik heb niets tegen op de markt, maar als het uitbesteden aan de markt inhoudt dat je dan toch weer toezicht moet gaan houden op die uitoefening, welk probleem heb je dan opgelost? Moeten we het wel doen als we daardoor die specifieke kennis verliezen?”

Balans
Niet dat ze het hele proces wil omkeren. “We gaan niet iets terugdraaien waarover al afspraken zijn gemaakt. Ik zal goed naar de sector luisteren en als we toch iets anders doen dan de sector wil, dan zullen we dat onderbouwen. (…) Ik verwacht in het najaar te kunnen zeggen hoe het verder gaat. Ik wil de balans terugbrengen tussen spoor, weg, luchtvaart en binnenvaart. Het kan niet zo zijn dat we in de ene sector inspecties zelf uitvoeren en in de andere sector al het werk wegzetten."
"Ik koers op mijn eigen kompas. Ik weet dat er spanningen zijn in de sector, en ook binnen de eigen organisatie merk ik onvrede over de werkdruk. Daar zijn verbeterslagen mogelijk. Wat de binnenvaart betreft: als ik zou mogen investeren, dan zou ik dat graag daar doen.” Aldus Jenny Thunissen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -