De leden van de internationale Schuttevaer-afdeling hebben er tijdens hun jaarvergadering op zaterdag 15 december mee ingestemd dat de afdeling in 2013 de volledige contributie aan Inland Navigation Europe (INE) betaalt.
Het lidmaatschap van de Europese lobbyvereniging voor de binnenvaart werd voorheen betaald via een driehoeksconstructie tussen Koninklijke Schuttevaer, de Internationale Afdeling en het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Onder meer door de kortingen op de subsidie die het BVB ontvangt, was de Internationale Afdeling gevraagd om het INE-lidmaatschap volgend jaar volledig voor haar rekening te nemen. Dit wordt voor 70 tot 80 procent betaald vanuit de reserves.
Belangrijk
INE-voorzitter Hilde Bollen kon de jaarvergadering met een goed gevoel verlaten, nadat ze de leden had uitgelegd hoe belangrijk de Nederlandse bijdrage is. Voor INE zijn in Brussel 1,5 FTE aan de slag. “Onze gesprekpartners zijn beleidsmakers”, vertelde Bollen. “Van jullie krijgen we heel concrete punten die we in Brussel onder de aandacht kunnen brengen. We hebben deze kennis uit het veld nodig.”
NAIDES II
Speerpunten van INE zijn momenteel dat er een goed vervolg komt op het eerste Europese binnenvaartprogramma NAIADES. Dit loopt eind 2013 af en de opvolger, NAIADES II, staat in de steigers.
Een ander speerpunt is het TEN-T-netwerk en de financiering daarvan. De Europese Commissie heeft voorgesteld om alle vaarwegen klasse IV en hoger in het kernnetwerk op te nemen. Projecten aan deze vaarwegen zouden daardoor 20 tot 40 procent Europese subsidie kunnen ontvangen.
Seine-Noord
Hilde Bollen gaf ook aan vertrouwen te hebben in de goede afloop van Seine-Noord, ondanks het feit dat Frankrijk de financiële haalbaarheid van het Seine-Noord-kanaal momenteel opnieuw onderzoekt. “Gelet op de politieke signalen die wij nu krijgen is er geen enkele reden om aan te nemen dat het kanaal er niet zou komen. Ja, het loopt vertraging op, maar dat zie je wel vaker bij dit soort grote projecten.”