EICB-voorzitter Pieter Struijs maakte tijdens de internationale bijeenkomst ‘Rivers of the World’ op de ss Rotterdam bekend dat er een internationaal expertisecentrum voor de binnenvaart komt, eveneens genaamd ‘Rivers of the World’.
Luiz Carlos Rodiques Ribeiro over de situatie op de vaarwegen in Brazilië.
Bij het meerdaagse congres ‘Rivers of the World’ waren woensdag 8 en donderdag 9 december delegaties uit China, Brazilië, India, Bangladesh, Egypte en Vietnam. Pieter Struijs gaf aan dat dit congres moet worden gezien als de start van een wereldwijde samenwerking om kennis over de vaart op kanalen en rivieren te bundelen en met elkaar te delen. “We hebben dit initiatief genomen samen met het NEA en hebben daar dit jaar aan gewerkt, met de hulp van de ministeries van Infrastructuur en Milieu en van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. We hopen dat dit de start is van een sterk en nuttig kenniscentrum in ons aller belang.” Vanaf 3 januari is een nieuwe website online: www.riversoftheworld.nl, waarop de afgelopen maanden het programma stond van het congres. Vanaf 3 januari zijn ook alle sheets en andere digitale onderdelen van het congres beschikbaar op die website.
China
De buitenlandse delegaties hielden ook voordrachten en zo ontstond een mooi overzicht van de wereldwijde aanpak van binnenvaart. De schaal waarop de binnenvaart op de Yangtze rivier in China opereert, is voor Nederlandse begrippen ongekend. Song Dexing, directeur-generaal van het Chinese ministerie van Transportvertelde over de rivier. Nabij de monding van de rivier (Sjanghai) bevindt zich een sluis met de afmetingen vergelijkbaar met die in het Panamakanaal (34 meter breed, een verval van tien meter). De zeeschepen kunnen diep het binnenland invaren. Tot aan Nanjing moeten ze in 2020 gegarandeerd 12,5 meter diep kunnen varen (dat is nu 10,5). Song Dexing legde aan de Indiase delegatie uit hoe in delen van de Yangtze delta de rivier opzettelijk werd versmald zodat de stroming toenam en de bodem door de rivier zelf werd uitgediept. De hele rivier moet tot aan Tsjoengking in 2020 een minimale vaardiepte krijgen van 3,5 meter om ruim baan te maken voor een snel moderniserende en uitbreidende vloot (toename tonnage van 59 % sinds 2005). Tsjoengking ligt ongeveer 3000 kilometer stroomopwaarts aan de Yangtze. Tussen 2006 en 2010 werd door de Chinese overheid 100 miljard euro gestoken in de werken aan de Yangtze. De vloot telt 165.000 eenheden in 4.000 ondernemingen plus 37.000 familiebedrijfjes. Bovendien wordt de ontwikkeling gestimuleerd van scheepvaartcentra, inland terminals en nog meer kanalisering van de rivier. “Het is een nationale strategie dat de binnenvaart een veilige, groene oplossing is voor vervoersproblemen.”
Brazilië
Over Brazilië vertelde Luiz Carlos Rodiques Ribeiro, algemeen coördinator van Planning bij het ministerie van Transport in Brazilië dat in dat land in de Amazone de sluizen worden aangepast aan de afmetingen van de scheepvaart. “Het is een enorme potentie die deze rivier heeft, maar er wordt nog steeds te weinig gebruik van gemaakt. We schatten dat er potentieel 180 miljoen ton kan worden vervoerd over deze rivier, en dat is momenteel nog maar 45 miljoen ton, zowel agrarische goederen als minerale. Er is nog geen goede structuur, de verbindingen met de zeehavens laten te wensen over, het onderhoud van de vaarwegen ook en dan zijn er strenge milieuvergunningen voor de werken aan de rivier. Bovendien zijn er hydro-elektrische installaties zonder sluizen gebouwd. Dat is nu verboden bij wet.” De Braziliaanse regering heeft plannen genoeg. De binnenvaart moet toenemen van 13 % nu naar 29 % in 2025.
Nederland
Harrie de Leijer (r) en Sandra van Putten van NEA boden aan Song Dexing, Mark Dierikx en Marten van den Berg een eerste exemplaar aan van de ‘Atlas on inland waterways transport’, een dik boekwerk dat de projecten op diverse rivieren over de wereld toont, en zoals de naam al doet vermoeden ook enkele kaarten.
Namens Nederland sprak Mark Dierikx, directeur-generaal Maritieme Zaken en Burgerluchtvaart bij het ministerie voor Infrastructuur en Milieu. ”Met tien liter brandstof vervoert de binnenvaart één ton over een afstand van duizend kilometer, de trein 600 kilometer, een truck 200 kilometer en om het beeld compleet te maken: een vliegtuig kan er alleen mee opstijgen.”
Voor de duurzame toekomst ziet Dierikx daarom een nog grotere rol weggelegd voor de binnenvaart, zeker omdat de sector nog een paar slagen kan maken richting duurzaamheid en nog meer veiligheid, onder andere door de inzet van LNG in plaats van gasolie en door innovatie zal ook de veiligheid verder worden bevorderd.
Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics bij Havenbedrijf Rotterdam is optimistisch over de toekomst. “Er komen hoge volumes aan. We moeten erop letten zijn dat we in duurzaamheid en bereikbaarheid van de haven niet onze ‘license to operate’ verliezen. Vandaar dat we hebben gesteld als Havenbedrijf dat bij die grote volumes nog maar 35 procent van het achterlandvervoer per truck mag.” Zelfs dan zal het wegvervoer de komende jaren nog verdubbelen. “De binnenvaart zal in diezelfde periode het ladingvolume in containers zien groeien van 1,7 naar 7 miljoen TEU’s.” Om dit te helpen realiseren, heeft het Havenbedrijf als ‘landlord’ een actief beleid om het achterlandnetwerk van inland terminals te bevorderen. Onder andere noemde Hoogsteden het communicatiesysteem van Amsterdam en Rotterdam Portbase, het ‘traffic management’ op het spoor door Keyrail en de Verkeersonderneming die zich bezighoudt met het verkeer op de A15. “het is ook dringend noodzakelijk dat er in de binnenvaart een soort traffic management komt.” Aldus Hoogsteden, die de binnenvaart een absoluut ‘Unique Selling Point’ van de Rotterdamse haven noemde.