Op internet zoemt rond dat alleen al een paar schepen net zoveel CO₂ uitstoten als alle auto’s ter wereld bij elkaar. Waarom elektrisch rijden als boten onze atmosfeer verzieken?
Die cijfers zijn natuurlijk nonsens, maar laten we eerlijk zijn: de zeevaart helpt ons niet echt. In de buurt van havens gebruiken zeeschepen tegenwoordig zwavelarme brandstof maar op de oceaan gaat het nog steeds crescendo. Alsof dat een andere dampkring is. En we hebben het niet alleen over olietankers. Volgens The Guardian stoot een groot cruiseschip net zo veel CO₂ uit als 84.000 auto’s (en net zoveel stikstofoxide als 400.000 auto’s, zoveel fijnstof als 1 miljoen auto’s en zoveel zwaveldioxide als 376 miljoen auto’s). Mooie naam: Harmony of the Seas.
Ik heb even naar de Nederlandse cijfers gekeken, om alles een beetje in perspectief te trekken. Bijna de helft van de CO₂-uitstoot komt van elektriciteitscentrales. Transport levert een bijdrage van iets meer dan 20 procent, zowel in Nederland als wereldwijd. Dat is inclusief het personenverkeer. De bijdrage van het totale vrachtvervoer is 7,5 procent. Aangezien de binnenvaart 5 procent van de CO₂ van het totale goederenvervoer uitstoot, is dat nog geen 0,4 procent van het totaal. Laten we het er maar op houden dat alle kleine beetjes helpen, maar we moeten ons ook niet gek laten maken.
Innovatie hoeft geen synoniem te zijn voor klimaat- en milieuvriendelijk. Het was bijna het tegenovergestelde in het meest innovatieve tijdperk dat de mensheid ooit heeft gekend. In Engeland bracht in de 19e eeuw een stoomtreintje de kolen van de mijn naar de fabriek. De industriële revolutie in een notendop: spoorvervoer, mijnbouw en fabrieken. De rest van Europa heeft toch een andere aanpak. Het kolen- en ertstransport gaat daar namelijk grotendeels per schip.
De stoommachine werd een verbrandingsmotor en de kolen kregen concurrentie van aardolieproducten. Voor de rest is er niet zo gek veel veranderd. De industriële revolutie bracht ons ongekende welvaart, een sterk vervuilde, overbevolkte aardbol en twee wereldoorlogen. In de Slag bij de Somme zetten de Britten in september 1916 de eerste primitieve tanks in. Het liep bij de Somme wel uit de hand hoor, met meer dan een miljoen doden, bijna driemaal zo veel als in vijf jaar Amerikaanse burgeroorlog, het tot 1 augustus 1914 grootste conflict tussen mensen ooit.
Massaproductie van wapens was ook een innovatie. De inzet van de mitrailleur was een groot succes. Innovatie is niet altijd fijn als het geen synoniem is voor klimaat- en milieuvriendelijke uitvindingen.