- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsIndrukwekkende start BLN

Indrukwekkende start BLN

- Advertentie -

Delen

Er was maar één smetje op de start van Binnenvaart Logistiek Nederland: er waren te weinig stoelen. Het animo voor de bijeenkomst in Rotterdam oversteeg zelfs de verwachtingen van de organisatie zelf. Ruim 350 deelnemers waren 3 februari naar LantarenVenster gekomen. Wat nog meer indruk maakte dan dat aantal, was de hoopvolle en positieve stemming: iedereen leek bereid van BLN een succes te maken en zo de binnenvaart een sprong vooruit te laten maken.

De opkomst was boven verwchting. De zaal zat helemaal vol. Er moesten zelfs mensen staan.

Een flink aantal mensen had op het allerlaatste moment besloten naar het Startevent te komen. In alle haast werden nog stoelen bijgeplaatst in de grote zaal; desondanks moesten tientallen deelnemers staan. Zonder gemok of gemor – dat paste ook geenszins in de positieve stemming.

Flinke stap voorwaarts
Ook minister Melanie Schultz van Haegen was onder de indruk. Zij was naar de start gekomen en mocht – aangezien zij het transitieproces in de binnenvaart in gang had gezet en daarmee de weg baande voor de ketenbrede BLN – het symbolische startsein geven: met haar druk op de knop begon een lasershow.
‘Om ervoor te zorgen dat er een gezonde toekomst is voor de modernste vloot van de wereld, is voorwaarde nummer één: een sterke brancheorganisatie. Ik ben heel blij dat het u gelukt is om de BLN tot stand te brengen. U kwam van ver. Er waren ooit zo’n tien brancheorganisaties. Nu zijn er nog twee grote: BLN en CBRB. Dat is een flinke stap voorwaarts en daarvoor heb ik veel waardering’, aldus Schultz. ‘Maar ik zeg daar tegelijk bij dat ik blijf stimuleren dat er één grote brancheorganisatie komt.’

Samenwerking
Samenwerking was 3 februari het steeds terugkerende thema. In de plenaire sessie, maar ook in de discussies van de ledengroepen. Ook de minister van I&M drong daarop aan. Niet alleen op het niveau van de branche, ook op commercieel vlak.
‘Kom tot meer samenwerkingsverbanden van binnenvaartondernemingen. Er zijn vele onderzoeken en rapporten verschenen. Onderzoek van Panteia over markttransparantie, een rapport van de Universiteit van Antwerpen van het Droge Lading Comité, et cetera. De rode draad was: versterk de samenwerking!’

 

Minister Schultz zorgde voor de officiële start met de onvermijdelijke druk op de rode knop. Roland Kortenhorst, dagvoorzitter en vicevoorzitter van BLN, assisteert haar.

‘Samenwerking levert efficiencyvoordelen. Ladingen kunnen beter worden gebundeld en georganiseerd. Het is ook een middel om de overcapaciteit tegen te gaan.
Een eenmansbedrijf moet altijd doorvaren. In een samenwerkingsverband kun je makkelijker een deel van de vervoerscapaciteit niet inzetten bij mindere vraag. Het maakt minder kwetsbaar.’
‘Dit is het moment om vanuit de sector stappen te zetten op dit vlak. Het initiatief vanuit het Droge Lading Comité is een goed voorbeeld. Maar de stap naar echte pool-of coöperatie-vorming moet nog plaatsvinden.’

CAO
Als tweede uitdaging voor de sector noemde Schultz opleiding en scholing. ‘De plannen en initiatieven voor meer opleiding en scholing zijn er wel. Maar het uitblijven van een CAO maakt het financieel draagvlak daarvan onzeker. Voor het algemeen verbindend verklaren van een CAO is het nodig dat meer ondernemingen zich aansluiten bij één van de twee brancheorganisaties. Daarom roep ik alle ondernemers op die zich nog niet hebben aangesloten bij één van de twee brancheorganisaties: sluit u aan! Zorg dat er een CAO kan komen. Het maakt uw sector wezenlijk sterker.’

Lees meer in De Binnenvaartkrant van 11 februari 2014.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -