Implementatie Smart Shipping

0

Het Nederlands Forum voor Smart Shipping (SMASH!), brengt partijen in de scheepvaart samen om smart shipping te implementeren​ en zo de concurrentiepositie van de sector te versterken. Een groot aantal partijen is in Nederland bezig met smart shipping en ontwikkelingen op het gebied van autonome schepen. Door samenwerking op nationaal en internationaal niveau kunnen initiatieven verbonden worden en wordt het ook mogelijk een groter bereik te realiseren. SMASH! brengt marktpartijen, overheden en kennisinstellingen samen om dat te doen. Als samenwerkingspartner draagt het EICB bij aan deze missie.

Hoe worden verbindingen gelegd?
“Één van de manieren om verbindingen te leggen is via de Matchmaking Events. Tijdens deze events worden smart shipping projecten gepresenteerd die op zoek zijn naar partners. Op 9 februari heeft het eerste Matchmaking Event plaatsgevonden. Tijdens het event heeft Marinminds het Autonome Pont-project gepitcht en MARIN het CAPE (Collision Avoidance Performance Evaluation) project.”

Salih Karaarslan, projectmanager bij het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart.

Autonome Pont

Waar hebben de partijen behoefte aan?
“Het EICB was de moderator in de break-out sessie voor de autonome pont. De ambitie binnen dit project is om een veilige en duurzame fietspont te realiseren met lage exploitatie- en beheerkosten én een eigen attractiewaarde. Vanuit het project was er vooral behoefte aan een match op het gebied van de techniek, governance en op economisch vlak. Diverse deelnemers gingen in op het verzoek en er kwamen meerdere matches tot stand.
Uit de discussie bleek dat een autonoom fietspont een geschikte proeftuin kan zijn voor smart shipping toepassingen. Een fietspont is vrij klein in omvang en opereert over het algemeen in een relatief gecontroleerde omgeving. De technische en juridische bottlenecks voor een pilot zijn ook relatief laag. De opgedane kennis en ervaring met de autonome fietspont kan heel goed toegepast worden in de binnenvaartsector. De potentie voor opschaling is dan ook groot.”

CAPE

“Het CAPE betreft een projectvoorstel waarin diverse publieke en private partijen samen tot een model komen om prestaties van Collision Avoidance (CA) systemen te kunnen evalueren. Het autonomiseren van verkeer op het water is complex en het is daarom belangrijk om dit samen met alle industriepartners op te pakken.”

Hoe worden de systemen getest?
“Op basis van Automatic Identification System (AIS) gegevens wordt er een database van testscenario’s opgesteld. CA systemen worden in een simulatie-omgeving aan deze realistische scenario’s blootgesteld. Middels een geautomatiseerd systeem worden de prestaties op het gebied van veiligheid en efficiency vervolgens geëvalueerd. Daarnaast wordt getoetst of in overeenstemming met het zeeaanvaringsreglement wordt gehandeld. Het vinden van de industriestandaard voor criteria en weegfactoren om het gedrag van een CA systeem te kwantificeren is een belangrijk onderdeel van dit project.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.