Per richting ging vorig jaar iets meer dan een trein per uur over de Betuweroute. In totaal 433 in beide richtingen per week. Dat aantal blijft ver achter bij de verwachtingen. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur & Milieu schreef in een brief aan de Kamer dat het aantal treinen dat gebruik maakt van de goederenspoorlijn is teruggelopen met ongeveer 10 procent.
Hoewel ze in de brief geen aantallen tonnen of containers noemt, stelt ze wel dat het spoorvervoer het niet goed doet, omdat de aantallen containers die naar het achterland worden vervoerd, wel stijgen.
De eis aan beheerder Keyrail was dat 80 procent van het goederenvervoer per spoor gebruik zou maken van de Betuweroute. Dat is in werkelijkheid maar 73 procent en die eis heeft de staatssecretaris laten vallen. Dat heeft ook te maken met de aansluiting van de lijn op het spoor in Duitsland, waar door werkzaamheden veel oponthoud is wegens aanleg van een extra spoor ten behoeve van die aansluiting. Die aanleg moet in 2016 beginnen en duurt zes jaar.
Minder over Havenspoorlijn
Overigens moet de daling van het aantal treinen op de Betuweroute wel iets worden gerelativeerd. Er reden vorig jaar meer treinen over het traject Kijfhoek (Barendrecht)-Duitse grens dan het jaar ervoor. Het aantal treinen op de Havenspoorlijn (Maasvlakte-Kijfhoek) nam echter af.
Het ministerie handhaaft de doelstelling om de Betuweroute maximaal te benutten. Sinds de opening in 2007 is het aantal treinen dat erover rijdt, zwaar tegengevallen.