Het Havenbedrijf Rotterdam en IBM zijn een samenwerking gestart om de haven verregaand te digitaliseren en een Internet of Things-platform te ontwikkelen. Via het cloudplatform gaat het Havenbedrijf de data, afkomstig van tal van sensoren, verzamelen en verwerken.
Het initiatief moet het 42 kilometer grote havengebied voorbereiden op autonome scheepvaart. Een eerste stap is het ontwikkelen van een dashboard dat real-time gegevens van de sensoren met informatie over het water en het weer samenbrengt en verwerkt. Dit moet het transportmanagement veiliger en efficiënter maken.
“In Rotterdam willen we de smartest port ter wereld zijn”, zegt Paul Smits, Chief Financial Officer van het Havenbedrijf Rotterdam. “Het is daarbij essentieel dat we de big data die in de haven beschikbaar is, inzetten om tot een zo veilig en efficiënt mogelijke logistieke keten te komen. Dankzij real-time informatie over infrastructuur, water, lucht, et cetera kunnen we de dienstverlening aan onze klanten enorm verbeteren. Ook voor autonome scheepvaart hebben we slimme infrastructuur nodig.”
Zoutgehalte en windsnelheid
Het Internet of Things zorgt ervoor dat semi-intelligente voorwerpen zelfstandig met elkaar kunnen communiceren en gegevens kunnen uitwisselen via internet. In de Rotterdamse haven gaat het dan onder andere om kademuren, meerpalen en wegen. De sensoren die hier op en in verwerkt zijn, sturen op continue basis meetgegevens naar het platform dat IBM gaat ontwikkelen.
De eerste stap wordt het verzamelen van hydro- en meteogegevens, zoals waterstanden, zoutgehalte, windsnelheid, zicht en stroming. Vanaf maart is deze informatie actueel beschikbaar via het platform zodat het Havenbedrijf nog beter zijn kerntaak kan uitvoeren: het handhaven van een veilige en vlotte afhandeling van de scheepvaart.
Maximale lading
IBM’s cloud- en internet of things-technologie zal deze data analyseren en vertalen in relevante inzichten voor de Rotterdamse haven. Bij het project zijn ook Cisco en Axians betrokken.
Het platform moet de haven helpen wachttijden te verminderen en aanleg-, laad-, en vertrektijden te optimaliseren. Dankzij de technologie van IBM zal de Rotterdamse haven, afhankelijk van de waterstand, bijvoorbeeld kunnen voorspellen wat het beste tijdstip is om aan te meren en te vertrekken, terwijl het een maximale lading garandeert.
Het Havenbedrijf Rotterdam investeert de komende jaren tientallen miljoenen euro’s in dit project. Dat past binnen de ambitie om met digitalisering en data de concurrentiepositie van de haven verder te versterken.