ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma is het niet eens met de conclusie van BLN en Koninklijke Schuttevaer dat de enquête naar de inzameling van en het netwerk voor huisvuil langs rijksvaarwegen voldoende draagvlak biedt voor onderhandelingen met Rijkswaterstaat. De raadpleging is niet representatief, vindt ze, en de uitkomst volgens haar anders dan de uitleg die BLN en KS eraan geven.
Koninklijke Schuttevaer heeft de ASV niet ingelicht over de uitslag van de ledenraadpleging, want een enquête zouden wij het niet willen noemen. Maar via het Weekblad Schuttevaer kunnen we allemaal zien hoe treurig het is. Ook de pers zet de uitslag dan ook duidelijk tussen haakjes en verbindt er terecht de conclusie aan, dat je er niks mee kunt.
BLN-Schuttevaer vindt blijkbaar dat het helemaal prima is gegaan en trekt de conclusie dat er voldoende draagvlak is. Wij moeten echter concluderen dat er enige verwarring lijkt te bestaan over het begrip ”draagvlak”. Draagvlak creëren betekent ervoor zorgen dat je van tevoren ondersteuning en goedkeuring verwerft voor plannen die je wilt gaan uitvoeren of beslissingen die je wilt gaan nemen. Daar gaat dus al iets fout. Hier blijkt dat men achteraf draagvlak wil aantonen van iets wat al in gang gezet is.
Aantonen van draagvlak voor een bepaalde maatregel houdt in dat men via een onafhankelijke bron en controleerbaar aantoont dat een regeling kan rekenen op de steun van een meerderheid van degenen die het betreft. Als uit een (niet gecontroleerde noch gewaarmerkte) enquête zou blijken dat 77 van de 6.000 betrokkenen bereid zouden zijn in zekere zin een regeling te steunen (Waarbij overigens in dezelfde enquête 99 procent zich uitspreekt tegen welke abonnementsvorm dan ook!) dan is het niet minder dan een diepe blijk van disrespect naar de beroepsgroep toe dat men dat durft te benoemen als “draagvlak”.
Wat de enquête zelf betreft; geen enkele statisticus zal zich kunnen vinden in de manier waarop deze enquête is opgezet; dus hoe kan BLN hier zulke conclusies aan verbinden? Vooral omdat we allemaal weten dat er een, wel gecontroleerde en onafhankelijke, petitie ligt die gewoon NEE zegt hiertegen en ondertekend is door 1068 betrokkenen.
Nog erger is het dat men dan maar op voorhand gezien dit “draagvlak” in overleg gaat met Rijkwaterstaat om aan de hand van dit “draagvlak” het beleid in te vullen. En nee, de ASV is niet weggelopen uit het overleg met Rijkswaterstaat en de andere bonden. Maar inderdaad, de ASV gaat niet meewerken aan het invullen van een regeling waar werkelijk op geen enkele manier dan ook maar draagvlak voor is in de binnenvaart. De minister heeft een fout begaan en wij hebben nu hierover een klacht neergelegd bij de CCR.
Sunniva Fluitsma,
voorzitter ASV
(namens bestuur en denktank van de ASV)