- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwHorus Shipping vormt met tankers Isis en Osiris nautische drie-eenheid

Horus Shipping vormt met tankers Isis en Osiris nautische drie-eenheid

- Advertentie -

Delen

Het verhaal over Isis, Osiris en Horus helpt ons te begrijpen dat de Egyptenaren de dood beschouwden als niet meer dan een voortzetting van het leven. Aan het begin van de mythe heersten Osiris en Isis over Egypte tijdens een gouden tijdperk van vrede en voorspoed. Maar dan gooit hun jaloerse broer Seth roet in het eten: hij verdrinkt zijn broer in de Nijl.

⇒ Kijk voor meer informatie over de Osiris op Vlootschouw.nl.

In de mythologische wereld gebeuren voor ons vaak onbegrijpelijke zaken en dit verhaal vormt daarop geen uitzondering; met gebruik van haar magische krachten roept Isis haar broer Osiris weer tot leven en ze geeft hem tijdelijk kracht zodat ze, als broer en zus, konden paren en Isis zwanger werd van hun zoon Horus. Isis, 
Osiris en Horus vertegenwoordigen met 
elkaar de Egyptische drie-eenheid. Een van de topstukken van het Musée du Louvre in Parijs is een uit puur goud gemaakt beeldje van dit bijzondere drietal.

Egyptische drie-eenheid

Het is wellicht een bijzonder begin van een artikel in De Binnenvaartkrant. Dat heeft echter een reden, want in Nederland bestaat, met een duidelijke link naar de Egyptische triniteit, een nautische drie-eenheid. In Papendrecht is Horus Shipping gevestigd, waaronder de tanker Isis en de onlangs bij Asto Shipyard afgebouwde Osiris vallen.

Eigenaar Jeroen Rigter verkocht in 2020 zijn drogeladingschip Isis aan een Franse schipper. Vervolgens kocht hij uit de vaart de 110 meter lange tanker Skagen, die hij omdoopte in mts Isis. Onlangs werd bij Asto Shipyard de dubbelschroever Osiris (110 x 11,45 
meter) afgebouwd. Namens de scheepswerf uit Raamsdonksveer begeleidde Stijn Buijks het voortraject, waarna bedrijfsleider nieuwbouw Jan de Vries de projectleider tijdens de afbouw was.

Over de samenwerking en de kwaliteit van afbouw zegt Jeroen Rigter kort maar krachtig: “Die was perfect en ik ben dan ook uiterst tevreden.”

Het door Galle & Roodhart Scheepsbouw geleverde casco, een laagwaterontwerp en door Rensen Driessen Shipbuilding in China gebouwd, is het type met de veelbelovende naam: Moneymaker 1.2 Stage V. Pon Power leverde de twee C18-hoofdmotoren van 680 pk elk en één C18 boegschroefmotor van 608 pk. De Osiris, die gaat varen voor Tankmatch, beschikt over acht tanks van 380 kuub elk; de acht Dutch Well Pumps DW100 hebben een capaciteit van 100 kuub per uur elk.

(foto Jan Hoek)

Gesloten tankhoofdinstallatie

In juli 2022 richtten Deef Claes en Frank Kerstens, met ruim twintig jaar ervaring in de petrochemische industrie (waaronder bij Bureau Veritas, Intertek en Shell Trading Rotterdam) het in Hendrik-Ido-Ambacht gevestigde bedrijf Tank-Eye op. Laatstgenoemde zegt daarover: “Onze missie is een veiliger werksituatie creëren voor mens en milieu, het verminderen van emissies en een verbeterd meet- en monstersysteem voor de binnenvaart.”

“Aan boord van de Osiris hebben wij de zogenoemde tankhoofdinstallatie geleverd. We hebben sinds de oprichting twintig schepen voorzien van de Tank-Eye closed systems. Inmiddels hebben we de opdracht gekregen om ook de gehele vloot van Unibarge te voorzien van ons systeem. Toegevoegde waarde van dit systeem is dat het gelijk dient als referentiepunt.”

De door Frank Kerstens genoemde installatie biedt de volgende gesloten opties aan boord van een tanker: meten van innage (het meten van de werkelijke hoeveelheid in de tank), ullage (de lege ruimte) en vrij water, het dippen van de hoeveelheid voor het laden (OBQ) en na het lossen (ROB), vrij water en vieze tanks, gasmeten en additieveninjectie per cargotank, maar dan volledig gesloten.

De Tank-Eye closed systems zijn gekopieerd vanuit de zeevaart, waar ze al decennialang worden toegepast en hun diensten hebben bewezen. Tank-Eye levert ook de binnen één werkdag gerealiseerde butterwash hatch. Het allerlaatste nieuws is dat Tank-Eye officieel Green Award gecertificeerd is.

Hightech innovaties

Shipping Technology (ST), in 2017 opgericht, realiseerde aan boord van de Osiris, door de nautische data te verbinden, auto­noom varen door verregaande digitalisering van bedrijfsprocessen. Remco Pikaart, medeoprichter van het Rotterdamse bedrijf, vertelt over de installaties aan boord van de nieuwbouwtanker: “We hebben de data uit al de nautische apparatuur, zoals radar, rivierpiloot, motormanagement, GPS en camerabeelden, met ST Brain verzameld. Dat is het basisproduct waarmee alles mogelijk wordt gemaakt. De schipper logt via een eigen Virtual Private Network in op zijn ST Dashboard, waardoor onmiddellijk inzicht wordt verkregen in de prestaties van het schip, zowel aan boord als op afstand.”

“De voordelen van deze technologie zijn legio, óók wat betreft de veiligheid van het schip en de afhandeling van schades bij een incident. Daarnaast heeft de klant middels de ST Reporting Tool inzicht in onder andere reis- en verbruiksinformatie en gemiddelde snelheden.”

Richting autonomie

Inmiddels biedt Shipping Technology met de module ST Emission Reporting ook de mogelijkheid om de totale footprint, bijvoorbeeld de CO2-uitstoot per tonkilometer, te verwerken in een rapportage. Zowel wanneer het schip vaart als wanneer het stilligt maar de generator nog draait. Dit systeem is eveneens aan boord van de Osiris geïnstalleerd, waardoor ook de generatoren en boegschroef zijn ontsloten.

De ST Autonomous Lane Assist is een innovatie richting autonomie aan boord en hét basisproduct voor toekomstige ontwikkelingen. Het volgt de beste vaarroutes op 
basis van scheepsspecifieke historische data. De eveneens aan boord van de Osiris aangesloten module ST Ala, die alleen werkt in combinatie met ST Brain, volgt de vaarwegen afhankelijk van de omstandigheden, zoals waterstand of drukte op de rivier.

Na een geslaagde proefvaart van de Osiris op het Vuile Gat op 24 januari is de nautische drie-eenheid van eigenaar Jeroen Rigter klaar voor de toekomst. Mede dankzij de ‘groene’ gesloten tankhoofdinstallatie van Tank-Eye, de innovatieve technologieën van Shipping Technology en de prima afbouw door Asto Shipyard.

tekst: Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -