Bedrijven in transport en logistiek krijgen het dit jaar met een groei van 2,5 procent drukker, maar ze dreigen daarvan minder over te houden. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht transport en logistiek van ING Economisch Bureau.
“Tariefdruk blijft een knelpunt. Tot dusver stond dit het herstel bij bedrijven niet in de weg, maar dat is nu voorbij. Door duurdere brandstof en hogere lonen stijgen de kosten dit jaar naar verwachting met zo’n 3 procent. Hierdoor is verhoging van de prijzen nodig om de resultaten minimaal op peil te houden en dat is een uitdaging.”
Dat is het meest merkbaar in het wegvervoer, denken de bankeconomen van ING. “De afgelopen drie jaar profiteerde de transportsector van hogere volumes terwijl de kosten niet of nauwelijks stegen. Die tijd is nu voorbij. Zo maken de lonen van chauffeurs in het wegtransport met de nieuwe CAO als één van de eersten grote sectoren een sprong. Daarnaast betalen bedrijven meer voor brandstof dan in 2016.”
Binnenvaart
Ook in andere delen van de transport- en logistieksector is dit het geval. De kosten pakken gemiddeld naar verwachting tenminste 3 procent hoger uit. “Dit lijkt mee te vallen, maar gezien de dunne marges en sterke concurrentie is dit al snel veel”, waarschuwt ING Economisch Bureau.
In volume gemeten blijft de transport- en logistieksector goed draaien. De sterkste toename is te zien in de luchtvaart, die dit jaar met 5 procent groeit. Het wegtransport – dat jaren in de verdrukking zat – profiteert sterk van de goed presterende Nederlandse economie en ziet het volume dit jaar opnieuw met 2,5 procent groeien. Ook de binnenvaart groeit door, voorspelt de bank. “Met het binnenland als groeimotor.”
Waar de binnenlandse markt de transport- en logistieksector op stoom heeft geholpen, was er internationaal onzekerheid. Een meevaller voor bedrijven is dat de Europese economie het boven verwachting doet. Dit is te merken in de Rotterdamse haven en op Schiphol en zorgt ervoor dat ook de internationaal georiënteerde logistieke dienstverleners optimistischer worden.