- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHISWA trekt minder bezoekers

HISWA trekt minder bezoekers

- Advertentie -

Delen

De vernieuwde HISWA werd positief ontvangen, maar de beurs trok toch weer minder bezoekers: 41.000 tegen 48.000 bij de vorige editie. Zelfs de aanwezigheid van zeilmeisje Laura Dekker kon de negatieve trend niet keren. Laura opende dinsdag de beurs en was ook de rest van de week aanwezig om over haar reis en haar passie voor de watersport te praten.

(foto E.J. Bruinekool Fotografie)

Na de opening werd de XP-44 van X-Yachts Holland uitgeroepen tot HISWA Zeilboot van het Jaar. De titel Motorboot van het Jaar ging naar de Bruijs Coaster 14.00 CC van Bruijs Jachtbouw. Bomarine mocht voor de Odeo Flare de HISWA Innovatieprijs 2012 in ontvangst nemen.
De Odeo Flare is een modern alternatief voor traditioneel handvuurwerk met als belangrijkste verschil dat de stralen door de roterende lasers vanaf alle richtingen zichtbaar zijn. De Odeo Flare werkt vijf uur lang op één set batterijen. Marianne Rosendaal-Doucet van Secumar Benelux ontving uit handen van beursmanager Rikkert Graat de Gouden Waterhoen. Rosendaal-Doucet ontving de prijs voor haar jarenlange inzet om het veiligheidseiland op de HISWA te realiseren.

Nieuwe opzet
In 2011 namen nog 360 exposanten deel aan de beurs. Dit jaar bleef de teller staan op 320. Graat vermoedt dat het tegenvallende bezoekers- en exposantenaantal verband houdt met de slechte zomer, de opkomst van het internet en de aanhoudende economische malaise. “De ondernemers zijn gelukkig wel zeer positief over de nieuwe opzet van de beurs. Voor het eerst hebben wij nu ook jonge occasions op de beursvloer. Daar is in de markt veel vraag naar.”
De beursorganisator onderzoekt samen met exposanten wat mogelijkheden zijn om het tij te keren. “Vroeger werden alle hallen in de RAI ingezet voor de beurs. Wij zouden graag zien dat dit weer gebeurt en dat de HISWA dé ontmoetingsplaats wordt voor de watersport.”
Net als vorige jaren besteedde de Hiswa veel aandacht aan elektrisch varen. Op het ‘Elektrisch varen paviljoen’, dat dit jaar groter was dan ooit, waren tal van aanbieders van elektrische vaartuigen en motoren aanwezig. “Elektrisch varen krijgt steeds meer aandacht”, vertelt Wilco Waller, voorzitter van Stichting Elektrisch Varen. “De auto-industrie zal ons snel inhalen maar nog steeds zijn er meer vaartuigen dan voertuigen met een elektrische voortstuwing.”

Vereniging Elektrisch Varen
Hoewel niet iedereen van mening is dat elektrisch varen de toekomst heeft, is Waller overtuigd dat milieuvriendelijke alternatieven voor fossiele brandstof steeds meer zullen worden toegepast. “De brandstofprijzen stijgen voortdurend en fossiele brandstof zal in de toekomst steeds schaarser worden. Dat betekent dat andere vormen van aandrijving nodig zijn. Dan gaat het niet alleen om elektromotoren maar ook om de toepassing van wind- en zonne-energie en hybride motoren.”
Tijdens de Hiswa is de Vereniging Elektrisch Varen Nederland opgericht. De vereniging houdt zich momenteel vooral bezig met de promotie van elektrische recreatievaart. “In de toekomst zullen wij ons ook op de beroepsvaart richten”, stelt Waller. “Er zijn op dit moment al diverse beroepsschepen met een elektromotor. Amsterdam en Utrecht bijvoorbeeld geven de voorkeur aan elektrisch aangedreven rondvaartboten en bevoorradingsschepen.”

(Evert Bruinekool)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -