Havenicoon naar werf voor grootscheepse restauratie

0
Stadsgraanzuiger op weg naar de werf
De reis van Rotterdam naar Franeker duurde twee dagen. (foto Maritiem Museum / Arthur Smeets)

‘s Werelds laatste werkende graanzuiger is in Franeker aangekomen voor een grootscheepse restauratie. De elevator vertrok woensdag 12 mei uit de Leuvehaven bij Maritiem Museum in Rotterdam en arriveerde twee dagen later bij werf Talsma. Die gaat de Stadsgraanzuiger 19 in prachtige staat terugbrengen. De reis naar Friesland werd door honderden geïnteresseerden gevolgd, langs de route en online.

Directeur Bert Boer van het Maritiem Museum vertelt: “Het vertrek van de graanzuiger naar de werf in Friesland is het schitterende resultaat van de inspanningen van veel mensen en organisaties. Dit zijn allen partijen, die meehelpen om dit unieke – en in de geschiedenis van de Rotterdamse en Antwerpse havens zeer belangrijke – maritiem erfgoed te behouden.”

Museum aan de Stroom

De Stadsgraanzuiger 19 maakt deel uit van de buitencollectie van het Maritiem Museum. Sinds 2015 is het Museum aan de Stroom (MAS) in Antwerpen ‘co-ouder’ van dit toperfgoed. Directeur Marieke van Bommel van het MAS: “De restauratie van de graanelevator is een prachtig voorbeeld van de internationale samenwerking tussen onze beide musea. De nieuwe maritieme belevingssite aan het droogdokkenpark in Antwerpen wordt ongetwijfeld een mooi tweede thuis voor dit erfgoedstuk, dat oorspronkelijk Vlaams is.”

De Stadsgraanzuiger 19 is vanaf 2023 weer in volle glorie te bewonderen, deels in Antwerpen en deels in Rotterdam, met een volledige vernieuwde publiekspresentatie.

Graanzuiger

De graanzuiger is een mooi voorbeeld van innovatie in de maritieme sector. Hij vertelt een belangrijk verhaal over de ontwikkeling van de moderne haven en technologische vooruitgang. Vóór de introductie van de elevator, aan het eind van de 19e eeuw, was het lossen van een schip met graan, bonen, erwten of rijst zwaar werk. Meer dan honderd havenarbeiders waren een week bezig om 6.000 ton bulkgoed over te hevelen van het ene schip naar het andere. Elevatoren maakten het werk minder gevaarlijk en veel sneller, maar kosten aan de andere kant flink wat banen.

Stadsgraanzuiger in sluis op weg naar de werf
(foto Maritiem Museum / Arthur Smeets)

Vlaams-Nederlandse samenwerking

De Stadsgraanzuiger 19 kreeg in de jaren 80 van de vorige eeuw museumstatus. Hij was door het Maritiem Museum aangekocht in Antwerpen. Het idee was om met onderdelen van deze elevator de laatste Rotterdamse graanzuiger te restaureren, maar de Vlaamse elevator bleek in betere staat. Daarom werd besloten dit exemplaar te behouden. Sindsdien onderhoudt een bevlogen team van vrijwilligers de elevator. Ze geven er ook demonstraties mee.

Door zijn oorsprong is de Stadsgraanzuiger 19 een symbool van Vlaams-Nederlandse samenwerking geworden. Deze band werd enkele jaren geleden verstevigd met een gedeelde verantwoordelijkheid in het beheer: het MAS werd ‘co-ouder’ van de elevator. Eén keer per jaar vertrekt de graanzuiger naar Antwerpen om ook daar bezoekers deelgenoot te maken van zijn rijke historie. Dit is een unicum: niet eerder namen twee musea uit verschillende landen de verantwoordelijkheid voor maritiem erfgoed.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.