De spoor- en binnenvaartoverslag in de haven van Dortmund is vorig jaar met 6,7 procent gedaald naar 5,4 miljoen ton. Gezien de economische omstandigheden en de milde winter is havendirecteur Uwe Büscher wel tevreden met dit resultaat.
De binnenvaartoverslag bedroeg (inclusief containers) 2,8 miljoen ton. Dat was minder dan in 2014 maar beter dan de haven aanvankelijk had verwacht.
Havendirecteur Büscher zei tijdens de jaarlijkse persconferentie van het havenbedrijf dat de binnenvaart een betrouwbare toegang nodig heeft tot de haven. Het knelpunt is de sluis Henrichenburg; bij technische storingen wordt vaak te traag gereageerd doordat vervangende onderdelen niet op voorraad worden gehouden. “Dit moet verbeteren”, aldus Büscher.
Groei in containers
De sluiting van Hoesch Spundwand und Profil in Dortmund en de crisis in de staalsector leidden tot een daling in de spooroverslag, die afklokte op 2,6 miljoen ton. De containeroverslag groeide met 44.000 ton naar 985.000 ton. Meer dan een derde van alle goederen die in de haven van Dortmund worden overgeslagen zitten tegenwoordig in containers. Ook bouwstoffen vormen voor de haven een belangrijke goederengroep.
Meer spoorshuttles
Het jaar 2016 is voor de haven goed begonnen: de overslag is al hoger dan verwacht. In februari ging in Dortmund een nieuwe bimodale overslagterminal voor weg en spoor in bedrijf. Hij wordt uitgebaat door Container Terminals Dortmund.
De haven van Dortmund gaat de samenwerking met Duitse en andere Europese zeehavens versterken. Zo worden de containershuttles per spoor naar de Duitse Noordzeehavens verder uitgebouwd.
foto: Haven Dortmund