De HavelPort ten westen van Berlijn groeit, maar maakt zich zorgen over het uitblijven van de Havel-verruiming. Die is nodig om grotere schepen toegang tot de haven te geven.
In het eerste kwartaal van dit jaar kwamen ruim 30 schepen en 2.000 vrachtwagens in de haven laden en lossen. Havendirecteur Klaus Pietack wacht met ongeduld op de verruiming van de Havel, waardoor schepen met 120 TEU toegang krijgen tot de haven.
Op dit moment kunnen er alleen schepen tot 66 TEU komen, hoewel er voor de kaai voldoende diepgang is voor grotere schepen. De Havel-verruiming zou containershuttles tussen Berlijn en Hamburg aantrekkelijker en rendabeler maken, aldus Pietack.
Windmolens
HavelPort Berlin is een joint venture van de ElbePort Wittenberge, Colossus Logistics en een derde aandeelhouder. Op dit moment wordt in de haven een terrein van 11.000 vierkante meter ontsloten voor de opslag van houtsnippers. Het terrein waar de houtsnippers nu liggen, staat vanaf mei ter beschikking voor zware goederen. Dit is nodig aangezien binnenkort grote onderdelen voor windmolens in de haven arriveren.
foto: HafelnPort Berlin