De haven van Hamburg is via Hafen Hamburg Marketing (HHM) lid geworden van de Duitse binnenvaartbond BDB. Een kans om de binnenvaart nog beter op het netvlies van beleidsmakers te krijgen.
De zeehavens van Antwerpen en Rotterdam zijn al langer lid van de bond. BDB-directeur Jens Schwanen is blij met de toetreding van Hamburg. De BDB wil de krachten bundelen rondom binnenvaartvervoer in het achterland van de zeehavens. “We kijken niet alleen naar de ZARA-havens maar ook naar de achterlandverbindingen van de Duitse zeehavens.”
Terwijl binnenvaart in het achterlandverkeer van de havens van Antwerpen en Rotterdam een grote rol speelt, is er in Hamburg nog werk aan de winkel. Slechts 11 procent van alle goederen die in Hamburg worden overgeslagen is binnenvaartvolume. In de containersector is dit slechts 2,2 procent.
Knelpunt Scharnebeck
Knelpunten in het vaarwegennet moeten dringend worden aangepakt. Zo heeft de scheepslift Lüneburg Scharnebeck op het Elbe-Seitenkanaal na 40 jaar veel last van storingen. Schwanen: “Binnenschepen moeten er wekelijks uren- of soms dagenlange wachten. Bovendien zijn de afmetingen te beperkt voor 110 meter-schepen. De lift is aan vervanging toe.” Door het lage water op de Elbe en haar zijrivieren zijn de afgelopen tijd veel binnenschepen uitgeweken naar het Elbe-Seitenkanaal. De ‘fileproblematiek’ aan de scheepslift Scharnebeck is hierdoor nog groter worden. De situatie wordt extra nijpend doordat de lift momenteel op maan- en dinsdagen een paar uur buiten gebruik is voor onderhoudswerken aan de oostelijke bak. De westelijke bak is vanwege een omvangrijke reparatie tot midden 2020 niet beschikbaar. Eind oktober moest de scheepslift ’s nachts buiten gebruik worden genomen door een tekort aan personeel wegens ziekte.
Schommelde waterstand
De Elbe met haar schommelende (vaak lage) waterstand vormt een probleem voor binnenvaartvervoer tussen Geesthacht en de grens met Tsjechië. Het Totaalconcept Elbe, opgesteld door vertegenwoordigers van politiek, milieu- en binnenvaartorganisaties, streeft naar verbetering van de situatie. HHM-vertegenwoordiger Stefan Kunze dringt aan op een snelle omzetting van het concept. “Het is goed dat de WSV meer planingenieurs krijgt voor dit project. Dat is een eerste stap. Het zal ons echter niet lukken om droogteperioden zoals we die de laatste tijd gezien hebben te compenseren. Nabij Klöden zijn de uiterwaarden drooggevallen. Dit moeten we tegengaan, onder meer via een slim concept voor watermanagement in samenwerking met onze Tsjechische partners.”