De wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week de grootste stijging op weekbasis meegemaakt sinds januari 2023. De twee benchmarks stegen aanzienlijk door de toenemende spanningen in het Midden-Oosten. Een mogelijke tegenaanval van Israël op de Iraanse energie-infrastructuur zou een schokgolf op de wereldwijde financiële markten kunnen veroorzaken.
Brent Crude steeg afgelopen week met meer dan 8 procent en sloot de week af op $78.05 per vat. WTI (West Texas Intermediate) steeg op weekbasis met 9,1 procent naar $74.38 per vat aan het eind van de week.
Iran, lid van de OPEC+, is goed voor 3 procent van de wereldwijde olieproductie. Dat komt neer op 3,2 miljoen vaten per dag. OPEC+ leden hebben echter al aangegeven de mogelijke prijsstijgingen van een verder escalerend conflict op te vangen, mocht de Iraanse productie stil komen te liggen of verminderen.
ARA
De vrachten in het ARA-gebied hebben afgelopen week hun stijgende trend verder doorgezet. Prijzen blijven ondersteuning vinden in de gelimiteerde scheepscapaciteit. Door de aanhoudende vertragingen in het gebied kan niet aan de vraag naar transport worden voldaan. Dat geeft marktspelers de mogelijkheid om betere contracten af te sluiten.
Echter, de vertragingen bij enkele grotere terminals lijken langzaam op te lossen, wat voor enige neerwaartse druk in de markt kan zorgen. Desondanks blijft het overgrote gedeelte van de markt positief. Dit komt voornamelijk door de verwachte wisseling van zomer- naar winterkwaliteit olie en dat biedt de markt in het laatste kwartaal van het jaar meestal ondersteuning.
Rijn
De vrachttarieven op de Rijn zijn in de afgelopen week juist verder gedaald. De markt is nog steeds in een backwardation waardoor marktspelers het importeren van olie uit de ARA-havens liever vermijden. Ondanks de huidige marktsituatie zien we de volumes langzaam toenemen en het aantal binnenlandse reizen op de spotmarkt afnemen.
Door de hogere waterstanden zijn maximale aflaadvolumes mogelijk naar de meeste Rijnbestemmingen. Zodoende blijft er neerwaartse druk op de markt staan. Toch lijken de prijzen momenteel gestabiliseerd en verwachten de meeste marktspelers geen verdere daling meer.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 7 oktober 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,10 | €1,50 | €2,50 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,09 | €2,50 | €3,30 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,12 | €3,50 | €4,25 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,40 | €2,50 | €3,65 |
Vlissingen-Rotterdam | €3,79 | €3,00 | €4,25 |
Vlissingen-Amsterdam | €4,65 | €3,70 | €5,25 |
Gent-Vlissingen | €3,38 | €3,15 | €4,15 |
Gent-Antwerpen | €3,67 | €3,21 | €4,40 |
Gent-Rotterdam | €4,08 | €3,40 | €4,50 |
Gent-Amsterdam | €4,85 | €4,40 | €5,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €9,00 | €8,50 | €9,50 |
Dortmund | €11,00 | €11,00 | – |
Keulen | €13,82 | €13,32 | €14,32 |
Koblenz | €15,00 | €15,00 | – |
Frankfurt | €17,80 | €17,80 | – |
Mannheim | €18,40 | €17,90 | €18,90 |
Karlsruhe | €19,65 | €19,15 | €20,15 |
Straatsburg | €20,20 | €19,70 | €20,70 |
Bazel EUR | €22,40 | €21,90 | €22,90 |
Bazel CHF | 21,05 | 20,55 | 21,55 |