- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGroen licht voor nieuwe keersluis Limmel

Groen licht voor nieuwe keersluis Limmel

- Advertentie -

Delen

De nieuwe keersluis Limmel kan gebouwd gaan worden. Rijkswaterstaat gunt de opdracht voor de hoogwaterkering in het Julianakanaal bij Maastricht aan BESIX.

Een combinatie van BESIX, Rebel en Egemin wordt verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden gedurende dertig jaar van een nieuwe hoogwaterkering. Die vervangt de bijna honderd jaar oude keerschutsluis.

 

De huidige keerschutsluis is bijna honderd jaar oud. (foto’s RWS)

Deze beschermt het achterland tegen hoogwater en draagt bij aan een betere bereikbaarheid van de Maasroute voor grotere schepen (klasse Vb). Bovendien betekent de nieuwe keersluis meer veiligheid en gemak voor het auto- en fietsverkeer dat dagelijks het Julianakanaal oversteekt. De bouw start naar verwachting medio 2015 en moet in 2018 klaar zijn.

Bredere schepen
De nieuwe keersluis van 50 meter breed wordt geschikt voor de grotere scheepvaart (klasse Vb). Omdat de pijlers in het midden van het kanaal verdwijnen kunnen er bredere schepen door zonder dat het kanaal verbreed wordt. Bij extreem hoge afvoeren houdt de keersluis het Maaswater tegen en beschermt zo het achterland tegen hoogwater.
De nieuwe keersluis betekent ook kansen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Samen met gemeente Maastricht vervangt Rijkswaterstaat de bestaande weg over de sluis. Over de nieuwe brug loopt straks een bredere weg met ruimere op- en afritten. Tevens komt er een vrijliggend fietspad.

Primeur
De nieuwe keersluis is de eerste hoogwaterkering ter wereld die gebouwd en geëxploiteerd wordt door middel van een publiek-private samenwerking (PPS). Een zogenoemd DBFM-contract (Design, Build, Finance and Maintain) is veel breder dan alleen de bouw van een object. Doordat de opdrachtnemer ook verantwoordelijk is voor het ontwerp, de financiering en de exploitatie ontstaat een langjarige samenwerking waarin het gezamenlijk belang van opdrachtgever en opdrachtnemer even groot zijn.

Het principe van één aanspreekpunt maakt het project daarnaast eenvoudiger beheersbaar voor de opdrachtgever, terwijl de opdrachtnemer beter kan sturen op het totale project. Binnen de droge sector (onder andere voor wegen en tunnels) is al veel ervaring opgedaan met DBFM. Die ervaringen worden nu benut in de natte sector.

Maasroute
De bouw van de nieuwe keersluis maakt deel uit van het programma Maasroute binnen het project Maaswerken. Het doel van dit programma is de Maas en bijbehorende kanalen en vaarwegen tussen Maastricht en Weurt geschikt maken voor grotere binnenvaartschepen (scheepvaartklasse Vb). Het Maasrouteprogramma is voor een groot deel gesubsidieerd uit het Trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-T programma).

De nieuwe keersluis Limmel is ook onderdeel van het Sluizenprogramma van Rijkswaterstaat. Dat omvat zes projecten: keersluis Limmel, 2e kolk Eefde, 3e kolk Beatrixsluis, Zeetoegang IJmond, Zeesluis Terneuzen en de Afsluitdijk.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -