De PvdA in Hoord-Holland profileert zich bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten nadrukkelijk als pleitbezorger van vervoer over water. In het verkiezingsprogramma van de partij staat: “De waterwegen worden intensiever ingezet voor vervoer. Knelpunten in het waterwegen-stelsel worden weggenomen. De fastferry op het Noordzeekanaal wordt op meer waterwegen ingezet.”
24 uurs-brugbediening
Dat is grotendeels op het conto van statenlid Gohdar Massom te schrijven. Sinds zijn aantreden in 2007 heeft hij veel initiatieven genomen ter bevordering van vervoer over water en de binnenvaart. In 2008 nam Provinciale Staten van Noord-Holland een motie aan van Massom voor 24 uurs-brugbediening. De provincie werkt nu aan de realisatie van nieuwe bedieningscentrales. Tevens wordt op zijn initiatief de Westfriesesluis in 2012 geschikt gemaakt voor grotere schepen en wordt de Westfriesevaart uitgebaggerd. Daarnaast zal de provincie in de Structuurvisie 2040 nieuwe locaties reserveren voor los- en laadwallen.
(foto gohdarmassom.web-log.nl)
“Door de bezuinigingen vanuit het rijk krijgen de provincies steeds minder geld. Voor de continuïteit van de binnenvaart is het belangrijk dat de provincies blijven investeren in onderhoud en verbetering van de vaarwegen”, aldus Massom, die bij de Provinciale Statenverkiezing op 2 maart op de achtste plaats staat bij de PvdA.
Provinciale vaarwegen
De provincies beheren een groot netwerk aan vaarwegen. Noord-Holland is eigenaar en beheerder van onder meer het Noord-Hollandse kanaal, de Zaan, de Ringvaart Haarlemmermeer en de Amstel.