De Permanente Commissie en de havens van Gent en Zeeland Seaports gaan intensiever samenwerken voor een optimaal scheepvaartverkeersmanagement op het Kanaal Gent-Terneuzen. "Het streven is om tot een integratie van alle bij de verkeersafwikkeling betrokken partijen te komen, bij voorkeur door de oprichting van een gezamenlijk coördinatiecentrum."
70.000 sluispassages
Het havengebied van Gent en Terneuzen is ongeveer 6.900 hectaren groot. Er werken tienduizenden mensen bij ruim 425 bedrijven in diverse sectoren. Jaarlijks passeert ruim 76 miljoen ton aan lading de sluizen bij Terneuzen bestemd voor voornamelijk deze twee havens. Hiervoor zijn zo’n 70.000 sluispassages van zee- en binnenschepen nodig.
Nieuwe zeesluis
De Permanente Commissie en de twee havenbedrijven willen zich zo voorbereiden op de nieuwe zeesluis bij Terneuzen die rond 2020 in gebruik zal worden genomen. De te verwachten verhoging van de verkeersintensiteit en de schaalvergroting zullen een grote impact hebben op de verkeersafwikkeling op het kanaal. Bovendien zal tijdens de bouw van de nieuwe sluis mogelijk verkeershinder ontstaan waar de samenwerkende partijen zich op willen voorbereiden.
De drie partijen willen het verkeersmanagement op die nieuwe situatie afstemmen. Gezamenlijke onderzoeken moeten uitwijzen welke maatregelen vereist zijn. "De partijen zijn het erover eens dat een geïntegreerde samenwerking tussen alle betrokken actoren in de nautische keten is vereist om een veilig en vlot scheepvaartverkeer te kunnen blijven garanderen en de wachttijden en vertragingen tot een minimum te beperken. Daarbij is het doelmatig en gestroomlijnd inzetten van mensen en middelen een prioriteit."
Coördinatiecentrum
Momenteel werken de partners al nauw samen om de scheepsreizen vlot te laten verlopen. Tot nu toe gebeurt dit vanuit verschillende locaties met eigen werkafspraken en middelen. Onderdeel van het gezamenlijke project is de oprichting van één gemeenschappelijk coördinatiecentrum waar de drie partijen en andere dienstverleners (zoals loodsen, sleepdiensten en vastmakers) op één werkvloer samenwerken. "Dit bevordert de communicatie, gegevensuitwisseling en coördinatie tussen deze partners."
De beoogde afstemming heeft betrekking op de volgende terreinen: informatietechnologie voor scheepvaartplanning, het bestellen van loodsen en sleepdiensten, het toewijzen van ligplaatsen voor schepen, de verkeersbegeleiding met radar en identificatiesystemen, planning en de bediening van sluizen en bruggen, veiligheidscoördinatie bij calamiteiten, het beheren van dienstvaartuigen op het kanaal, drinkwatervoorziening en verzamelen en afvoeren van afval.
Kanaalzone
Het gemeenschappelijk nautisch beheer in het Scheldegebied zal volgens de instanties leiden tot een efficiëntere begeleiding van het scheepvaartverkeer, "wat de slagkracht van de bedrijven vergroot. De gezamenlijke inzet van personeel en middelen, zowel operationeel als financieel, dient de tijdige levering van goederen en grondstoffen bij de bedrijven ten goede te komen."