- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGewijzigde vaarroute Middensluis IJmuiden

Gewijzigde vaarroute Middensluis IJmuiden

- Advertentie -

Delen

Vandaag wijzigt de vaarroute naar en van de Middensluis in IJmuiden. Dat is nodig om werkruimte te creëren voor de bouw van de nieuwe zeesluis. Voor de realisatie van de grootste zeesluis ter wereld moeten over een grote lengte muren en wanden worden gemaakt. Die werkzaamheden starten deze zomer.

Vanaf 6 juli gelden nieuwe maatregelen voor de Middensluis. Schepen langer dan 125 meter en breder dan 19 meter mogen niet meer door de Middensluis. Schepen die wel in de Middensluis geschut worden en normaal van loodsplicht zijn vrijgesteld, krijgen vanwege de aangepaste vaarweg eenmalig een loodsplicht opgelegd voor zowel één inkomende als één uitgaande reis. De verkeersleiders van Havenbedrijf Amsterdam zijn verantwoordelijk voor een veilige en vlotte doorgang van schepen langs het bouwterrein.

 

Hinder voor de omgeving

Met de bouw van muren en wanden starten deze zomer de eerste bouwwerkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Rijkswaterstaat en aannemersconsortium OpenIJ proberen de hinder voor omwonenden en weggebruikers te beperken. Zo blijft de noord-zuid-verbinding van het sluizencomplex altijd beschikbaar en worden alle benodigde bouwmaterialen aan- en afgevoerd via het water.

De komende jaren werkt aannemersconsortium OpenIJ in opdracht van Rijkswaterstaat aan de nieuwe sluis, die 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep zal worden. De zeesluis in IJmuiden wordt hiermee de grootste zeesluis van de wereld.

 

Klaar in 2019

Na bijna honderd jaar is de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe. Een nieuwe, grotere zeesluis biedt ruimte aan de steeds grotere en nieuwe generatie zeeschepen. Bovendien wordt hiermee de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeterd en de economie in de regio gestimuleerd. De nieuwe sluis is naar verwachting in 2019 beschikbaar voor de scheepvaart.

Niet alleen vanwege de omvang is het een uitdagend werk, want tijdens de bouw moeten zowel de wegverbinding over het sluizencomplex als het sluizencomplex zelf zo veel mogelijk ongehinderd bereikbaar blijven. Er wordt dus gebouwd met weinig ruimte.

Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam en de gemeente Velsen. Dit project wordt medegefinancierd vanuit het CEF (voorheen TEN-T) programma van de Europese Unie.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -