Geluk is eetbaar…. Wist jij dat? 

0

Dymphina Jooren is directeur van Jooren Scheepsschroeven in Dordrecht. Daarnaast is ze ook auteur van het tweede gelukskookboek EET PUUR GELUK met Dymphina. Dat is vanaf vandaag, 14 februari 2021, verkrijgbaar. Over het boek en de verbanden tussen stress, voeding en geluk schrijft Dymphina ter gelegenheid van het verschijnen van haar boek (en Valentijnsdag) in dit persoonlijke verhaal.

Ik spreek dagelijks veel mensen in de scheepvaart: van binnenvaart in het algemeen, tot aan de grootste baggeraars. Deze groep wordt vaak vergeten op het gebied van gezondheid en hoe hard ze werken, met lange werkdagen. Ik weet dat en ik weet ook hoe belangrijk het is om dan vooral goed te eten. Laat je nou geluk ook nog eens echt kunnen eten…

Iedereen – ook jij – krijgt te maken met stressvolle periodes in het leven. Hierdoor wordt het serotonine-niveau, oftewel het ‘gelukshormoon’, in onze hersenen lager. Dit kan er onder andere voor zorgen dat je minder levenslust krijgt, slechter slaapt en minder zelfvertrouwen krijgt, waardoor je niet lekker in je vel zit. Mijn zoektocht naar hoe je geluk kunt eten, is uitgegroeid tot een missie om zoveel mogelijk mensen op een natuurlijke manier te helpen gelukkiger te worden.

We hebben het allemaal nodig: ‘geluksstofjes’, ook wel serotonine en dopamine genoemd. In 2015 schreef ik mijn eerste boek Eet puur geluk. Ik kwam erachter dat ik zelf een groot tekort had aan deze geluksstofjes en besloot om onder begeleiding van een deskundige, dokter Alexander Korbee, mijn mentale en lichamelijke conditie aan te pakken. Op advies van dokter Korbee paste ik mijn voedingspatroon en mijn levensstijl aan.

Uit de analyse van de gezondheidsscan van dokter Korbee wist ik welke nutritionele stoffen ik tekortkwam. Het ging om de stofwisseling van aminozuren die de hersenen aansturen: de neurotransmitters serotonine en dopamine. In eerste instantie vulde ik deze stoffen aan met voedingssupplementen, maar later kwam ik op het idee om deze stoffen uit verse voeding te halen. Nadat ik in de negen maanden die volgden, merkte dat mijn welzijn aanzienlijk verbeterde, en mijn serotonine- en dopamineniveau aanzienlijk gestegen waren, raakte ik geïntrigeerd door het fenomeen dat je geluk blijkbaar kunt eten!

Vol enthousiasme ging ik verder met mijn zoektocht naar geluksstoffen in voeding, waarbij ik veel verschillende voedingsdeskundigen heb geraadpleegd. Aan de hand van hun expertise en mijn eigen ervaringen heb ik een lijst samengesteld waarin per ingrediënt/voedingssoort is aangegeven hoeveel L-tryptofaan het per 100 milligram bevat. L-tryptofaan is een aminozuur dat door ons lichaam omgezet kan worden in serotonine. Je kunt dat niet puur uit voeding halen, maar dus wel aanmaken door voeding te eten die L-tryptofaan bevat. (Hoe dat werkt leg ik uit in mijn boek.)

Met veel plezier ben ik de keuken ingedoken en ik heb maanden besteed aan het samenstellen van lekkere, gezonde en geluksverhogende recepten. Mijn uitgangspunt was dat de recepten zoveel mogelijk puur natuur moesten zijn en makkelijk te bereiden (althans de meeste). Zo heb ik 24 gelukmakende recepten per seizoen bedacht om je op weg te helpen. Naast deze recepten bevat EET PUUR GELUK met Dymphina tabellen waarmee je zelf heel gemakkelijk jouw eigen geluksrecepten kunt samenstellen.

Nu, zoveel jaren later en zoveel ervaringen rijker werd het tijd voor een frisse herziene editie van Eet puur geluk. Samen met mijn dochter en fotografe Mirella Beau dook ik wekenlang de kookstudio in, trok ik eropuit in de natuur en maakten we stapels inspirerende foto’s. Ik kookte de recepten weer eens allemaal en paste hier en daar wat aan, waardoor het boek een eigentijdse inhoud en uitstraling heeft gekregen, inclusief tabellen waarmee je zelf je eigen geluksverhogend gerecht kunt samenstellen en naar je eigen smaak.

Maar… een mooi, nieuw boek uitbrengen is voor mij niet het belangrijkste. Mijn doel is om zoveel mogelijk mensen mijn boodschap over te brengen: EET PUUR GELUK……..!

Dymphina Jooren

www.eetpuurgeluk.nl

 

Van deze ingrediënten kun je een heerlijke bami maken…. Dat doe je als volgt:

  • Rooster de sesamzaadjes in een droge koekenpan
  • Was de rode peper, haal de zaadjes eruit en snijd in dunne reepjes
  • Snijd de prei in reepjes, spoel af en droog goed
  • Pel en plet de knoflook
  • Zet een pan met water op en kook de bami gaar in de tijd die op de verpakking staat
  • Fruit als eerste de knoflook in een scheutje arachideolie en voeg dan de prei en de rode peper toe. Voeg naar smaak wat milde sambal of sojasaus toe en peper en zout naar smaak
  • Spoel de zwarte bonen af, laat uitlekken en voeg toe aan de gefruite prei
  • Bak de biefstuk medium in een scheutje arachideolie. Peper en zout het stukje gebakken biefstuk en snijd in dunne reepjes. Strooi de sesamzaadjes over de biefstuk reepjes
  • Bak de eitjes in een scheutje arachideolie
  • Giet de bami af en meng de bami door de groenten
  • Verdeel de bami op de borden, leg hierop de biefstuk reepjes, het eitje en strooi de cashewnoten eroverheen

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.