Je moet hier eens naar luisteren. Dit is de uitzending op Radio 1 van 25 februari, de TROS-Nieuwsshow. Het verhaal dat Sunniva Fluitsma (vicevoorzitter ASV) vertelt, kennen we allemaal. De kleine binnenvaart wordt met de ondergang bedreigt als de CCR-regels onverkort worden doorgevoerd. Intussen wordt dit standpunt door het grootste deel van de binnenvaartvertegenwoordiging onderschreven en ook de Nederlandse delegatie bij de CCR pleit voor een herziening van die regels.
Maar waarom je er echt even naar moet luisteren, is vanwege de reacties van de twee interviewers, Mieke van der Weij en Peter de Bie. Dit zijn geen mensen die ja en amen zeggen, maar die echt serieus proberen tegenargumenten te verzinnen. Peter de Bie roept op een gegeven moment: “Moeten we dan folklore in stand gaan houden?” Hij vat daarmee in een piepklein zinnetje samen wat het probleem is. Het is echt heel moeilijk uit te leggen waarom kleine schepen zo belangrijk en noodzakelijk zijn voor de leefbaarheid in dit dichtbevolkte land, terwijl ze niet economisch rendabel te runnen zijn (laat staan dat er een veelvoud van de waarde van het schip in nieuwe maatregelen moet worden geïnvesteerd). Voor Sunniva even een lastig moment. Niet omdat ze niet uit haar woorden kwam (kom zeg), maar omdat ze ook nog wel even wilde aangeven dat er niks mis is met folklore. Dat was natuurlijk niet zo relevant. En het ging daarna ook wel weer over het maatschappelijk belang van de kleine binnenvaart. Sunniva zet overigens terloops de CCR neer als een archaïsche organisatie, die zo lang er vrijheid is op de Rijn, verder niks te doen heeft en uit verveling regeltjes voor de scheepvaart gaat zitten verzinnen, waar vervolgens niemand iets tegen kan doen. Daar konden de twee TROS-presentatoren natuurlijk niets mee (Rijnvaartcommissie…pfff), maar er zijn nogal wat mensen in de binnenvaart die daar een mening over hebben. Maar die hebben niet zoals die kleine ASV al voor de tweede keer in een maand een massamedium ter beschikking, ook al is het maar voor een paar minuten.
Michel Gonlag