Faillissement Ihda All Ships

0

Op 2 augustus werd scheepshandelonderneming Ihda All Ships in Krimpen aan de Lek door de Haagse Rechtbank failliet verklaard. Een vordering van vier ton voorschot op een nieuwbouwtanker deed het bedrijf de das om. Er is geen geld meer om dat terug te betalen. Volgens de curator gaat het om een totale schuld bij Ihda All Ships van ongeveer een miljoen euro.

Ihda All Ships is met nog ruim dertig BV’s onderdeel van de Ihda holding, eigendom van de ondernemers Rob Ruijtenberg en Johan Dane. Die laatste zei onlangs in een interview in de Binnenvaartkrant dat Ihda als geheel niet aan de rand van de afgrond staat. Wel beaamde hij dat er een financieel gat in de begroting zit. “Het gaat op dit ogenblik niet zo goed met de scheepsbouw, de markt heeft vorig jaar een flinke klap gehad, met een grote impact op ons bedrijf, hetgeen ook blijkt uit onze gedeponeerde jaarstukken. Maar we zijn niet in paniek. Het is een zorgelijke tijd maar we zijn hoopvol gestemd. Het scenario is erop gericht om in samenwerking met de bank en leveranciers in beter vaarwater te komen. We nemen ook weer nieuwe initiatieven, al zal dat voorlopig niet in de binnenvaart zijn.”
Volgens de curator moeten de crediteuren niet teveel erop rekenen dat er nog veel geld betaald zal kunnen worden. In een artikel in Nieuwsblad Transport zegt curator Gerben Barendregt niet uit te sluiten dat er nog meer faillissementen volgen. “Maar het is te vroeg daar iets zinnigs over te zeggen.”
In de Binnenvaartkrant had Johan Dane al gezegd dat er geen sprake van is dat Veka de boel overneemt. Alleen Ihda Pontoon, dochter van de Ricardo Holding, met als activiteit een in aanbouw zijnd ponton in China met binnenvaartcasco’s, daarvan werd de ponton met casco’s overgenomen door Veka.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.