- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws‘Export van schepen is kansrijk’

‘Export van schepen is kansrijk’

- Advertentie -

Delen

Nigeria, Brazilië, Paraguay, India en China komen in aanmerking voor export van Nederlandse binnenvaartschepen. Dat concludeert Royal HaskoningDHV in het rapport waarin de uitkomsten staan van een verkenning of en waar overtollige schepen heen kunnen om de overcapaciteit op de Nederlandse (Europese) markt te verminderen. Het onderzoek maakt deel uit van een verkenning van minister Schultz van Haegen, die het exportplan eind vorig jaar lanceerde.

Minister Melanie Schultz: ‘Het vervolg is nu  aan marktpartijen.’

In haar verkenning heeft Schultz zich geconcentreerd op grote en jonge drogeladingschepen, omdat dat segment de voornaamste overcapaciteit veroorzaakt. Nu zij de aanzet heeft gegeven, is het aan scheepsmakelaars en scheepseigenaren om de export handen en voeten te geven, vindt de minister. In de brief aan de Tweede Kamer die het onderzoeksrapport begeleidt, schrijft ze: ‘De opvatting van Royal HaskoningDHV dat marktpartijen het voortouw hebben bij de uitvoering van vervolgacties, deel ik. Naar mijn oordeel heeft mijn ministerie met de uitgevoerde verkenning maximale inspanning gepleegd; het vervolg is nu hoofdzakelijk aan marktpartijen.’

Makelaars
Melanie Schultz heeft de ideeën vorige maand besproken met vertegenwoordigers van de Rabobank en met zeven Nederlandse scheepsmakelaars. ‘De scheepsmakelaars hebben aangegeven interesse te hebben om deel te nemen in een pilot, gericht op het toetsen van verwachte marktkansen in geïdentificeerde landen.’

Reageren? Mail naar [email protected].

De geraadpleegde makelaars zien export naar China niet zitten, aldus de minister. Daarom wordt nog eens gekeken naar de uiteindelijke selectie van landen voor een eventueel vervolgproject. ‘Uiteraard zal deelname aan een mogelijke vervolgpilot ook voor andere scheepsmakelaars mogelijk zijn.’
De Rabobank en andere banken met scheepshypotheken overleggen op verzoek van Schultz of en onder welke (financiële) voorwaarden het project haalbaar is.

(foto Claudio Elias)

Aan de man brengen
In totaal heeft Royal HaskoningDHV negentien landen met vervoer over water bekeken. Nigeria, Brazilië, Paraguay, India en China zijn kansrijk, concluderen de onderzoekers.
‘De gevonden leads geven aan dat er behoefte is aan schepen. Of Nederlandse schepen in dit beeld passen is niet volledig duidelijk, want soms gaat het om duwbakken en duwboten of zijn de verkoopprijzen van de grote Nederlandse droge ladingschepen onbekend. In landen waar
overwegend met duwvaart wordt gewerkt (zoals Zuid-Amerika) zal het moeilijk zijn om de zelfvarende grote Nederlandse droge ladingschepen aan de man te brengen.’
Daarom hebben ze zo veel mogelijk gezocht naar mogelijkheden om de schepen bijvoorbeeld als containerschip in te kunnen zetten. ‘In vrijwel alle landen is de containervaart per binnenschip net tot ontwikkeling gekomen.’

Lees meer over het exportplan en het onderzoek in De Binnenvaartkrant van 11 maart 2014.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -