Het transitiecomité kiest de locatie waar de gezamenlijke vertegenwoordiging van de binnenvaart zal worden gehuisvest. Een gezamenlijke vertegenwoordiging die Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) gaat heten.
Met de beslissing om de keuze voor huisvesting ‘terug te leggen’ bij het transitiecomité is weer een plooi gladgestreken in de voorbereiding van het samengaan van de drie clusters in de binnenvaartvertegenwoordiging: Kantoor Binnenvaart, CBRB en Koninklijke Schuttevaer. CBRB en Kantoor Binnenvaart hebben bij de laatste bijeenkomst de rijen gesloten nadat er rumoer was ontstaan over het besluit van het CBRB om al te kiezen voor huisvesting in Port City II als eind volgend jaar het contract met de huidige verhuurder aan het Vasteland afloopt. Twee weken geleden kwam voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer met een duidelijk standpunt hierover. Dat standpunt is nu overgenomen door de andere organisaties die met elkaar overleggen in het transitiecomité onder leiding van voorzitter Arie Kraaijeveld.
Lovend
De voorzitters van KB en CBRB zijn lovend over elkaars inspanningen. Voorzitter Pieter Struijs van het CBRB “Ik ben blij met de zeer constructieve houding van Kantoor Binnenvaart tijdens ons gesprek. Dank daarvoor, want het meest belangrijke is dat we uiteindelijk komen tot één ketenbrede binnenvaartbrancheorganisatie. Hiermee zetten we de volgende stap tot welslagen. Nu alle neuzen weer dezelfde kant uitstaan, met kracht vooruit.”
Roland Kortenhorst, voorzitter van KB is blij dat het CBRB de keuze voor huisvesting overlaat aan het transitiecomité: “Ik vind het getuigen van bestuurlijke moed en serieuze betrokkenheid wanneer je zo sterk wilt inzetten voor samenwerken boven je eigen voorkeuren. Hiermee bewijst CBRB dat ze het menens is met de weg naar één binnenvaartorganisatie. Petje af!”
De gezamenlijke werkgroep van de groep Varende Ondernemers van het CBRB en KB, “Werkgroep Varende Ondernemers” onder leiding van Rinus de Korte, doet binnenkort voorstellen aan het transitiecomité over hoe die nieuwe organisatie er uit kan zien. De voorstellen vanuit het transitiecomité gaan naar beide besturen waar uiteindelijk beslist wordt.”
Naam
CBRB en KB waren het snel eens over een mogelijke naam voor de uiteindelijke binnenvaartorganisatie: Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN), zoals Pieter Struijs al had gesuggereerd in zijn jaarrede bij het CBRB-diner (hij gaf toen ook nog als alternatief Water Logistiek Nederland). “Een ieder die vindt dat hij onderdeel is van de binnenvaart moet zich hierin vertegenwoordigd voelen.”
Intussen is de stichting Kantoor Binnenvaart nog bezig om de eigen bonden in een vereniging onder te brengen. Het oorspronkelijke plan om dit vóór 1 november te doen – en dan ook de naam van die vereniging bekend te maken, omdat ‘BinnenvaartUnie’ niet aanvaardbaar was voor andere partijen – is vertraagd door de werkzaamheden bij de notaris.