- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekEICB actief ‘in Europa’, maar kan het niet alleen

EICB actief ‘in Europa’, maar kan het niet alleen [EI van ColumBus]

- Advertentie -

Delen

Het EICB voert Europese projecten uit, begeleidt ondernemers die Europees aan de weg timmeren, werkt samen met Europese partners en levert input namens de binnenvaart bij het Europese beleid. Maar het EICB heeft wel (veel) input nodig vanuit de sector. Zonder het bedrijfsleven staat het EICB in Brussel met lege handen.

Begeleiding van de ontwikkeling van dual fuel (LNG en diesel) was bijvoorbeeld een project dat werd gesteund door het Europese fonds voor de regionale ontwikkeling (EFRO), evenals de Proeftuin Maritieme Innovatie (PMI). In de PMI worden toeleveranciers, binnenvaartbedrijven en het onderwijs met elkaar in contact gebracht om studenten mee te laten denken over antwoorden op vragen die in de binnenvaart leven.
Om de grenzen tussen de regio’s te overbruggen wordt in het project Interreg samengewerkt door bedrijven uit verschillende regio’s. Het EICB is betrokken bij bijvoorbeeld Watertruck: kleinschalige duwvaart voor het beter benutten van de kleinere vaarwegen in Nederland, België en Frankrijk. “Een nieuw concept waarbij het lastig is om het idee te laten landen”, aldus EICB-directeur Khalid Tachi. “De crisis en de overcapaciteit maken ontvangst in elk geval in Nederland minder warm. Maar het blijft kansrijk, want het levert de binnenvaart nieuwe markten op. Het haalt immers vervoer van de weg.” Tachi denkt dat er veel meer mogelijk is met Interreg-projecten. “Je kunt het zo breed bedenken als je wilt. Er ligt potentie, de binnenvaart kan dit veel beter benutten.”

Horizon 2020
Dit jaar kan worden ingeschreven om geld voor onderzoek te verkrijgen in alweer het Zevende Kaderprogramma (Frame Program 7). Het Kaderprogramma krijgt een andere naam en een andere invulling; het gaat vanaf 2014 ‘Horizon 2020’ heten en de focus zal niet langer gericht zijn op fundamenteel onderzoek, maar meer op de implementatie van de onderzoeksresultaten. EICB werkt binnen FP7 samen met onder andere het Marin instituut in het project ‘Move It’ aan mogelijkheden om bestaande schepen aan toekomstige eisen te kunnen laten voldoen: retrofit in de breedste betekenis van dat woord.
“Onderzocht worden de toepassing van composiet, de economyplanner, diesel/elektrische of LNG-aandrijving, ombouw enkelwandig naar dubbelwandig, tankers naar containerschepen of stimulering van passagiersvervoer over water. Alles wat mogelijk kan worden geüpgraded.”

Marco Polo
Een bekend Europees programma is Marco Polo, waar sinds enkele jaren een speciaal fonds voor de binnenvaart is ingericht. Het ziet er dit jaar naar uit dat een aantal binnenvaartprojecten – onder begeleiding van EICB – wordt aanvaard. “Nog steeds te weinig; er kan veel meer, maar we willen dan wel ideeën uit de markt krijgen.” Inschrijven kan nog tot 19 oktober.
Ook Marco Polo verandert. De nieuwe naam is nog niet bekend, maar de focus verschuift hierbij van ‘modal shift’ naar ‘beter milieurendement’. “Dat hoeft dus geen modal shift te betekenen, maar het kan wel.”
EICB vertegenwoordigt de binnenvaart geregeld als adviseur bij Europese projecten, ook namens Inland Navigation Europe of de European Barge Union (EBU). Bijvoorbeeld bij het technologieplatform Waterborne. Waar mogelijk werkt EICB samen met Franse, Belgische of Oostenrijkse collega-organisaties.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -