Rijkswaterstaat heeft advies- en ingenieursbureau DHV opdracht gegeven drie varianten voor de nieuwe zeesluis in IJmuiden uit te werken. Het uitgangspunt is het verbeteren van de bereikbaarheid van de havens langs het Noordzeekanaal.
De planstudie bestaat uit twee fases. De eerste fase moet uitwijzen welke afmetingen de zeesluis moet krijgen, waar deze komt te liggen, welke bouwwijze het efficiëntst is en of aan alle milieueisen kan worden voldaan.
Deze onderzoeksvragen worden uitgewerkt in een ‘proof of concept’ waarin de technische haalbaarheid van de zeesluis beschreven staat, een milieutoets om te kijken of de milieuruimte in het gebied nu en in de toekomst voldoende ruimte biedt en een maatschappelijke kosten-en-baten-analyse (MKBA). Naar verwachting zal de eerste fase van de planstudie rond de jaarwisseling 2011/2012 zijn afgerond. De planstudie is geselecteerd voor een bijdrage van 1,75 miljoen euro uit het TEN-T programma van de Europese Unie.
Drie varianten
Op basis van drie uitgewerkte varianten van de nieuwe zeesluis nemen de betrokken partijen, het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland aan het eind van deze eerste fase een voorkeursbesluit. Na een positief besluit volgt in fase 2 de detailuitwerking van de gekozen variant en het opstellen van onder andere een Milieueffectrapportage. Ook start dan de aanbestedingsprocedure voor de uitvoering van de aanleg van de zeesluis. Aan het eind van de tweede fase volgt een definitieve keuze in de vorm van een realisatiebesluit.
Sluiscapaciteit
Het huidige sluizencomplex in IJmuiden bestaat uit vier sluizen. Via de grootste daarvan, de Noordersluis, komt meer dan 80 procent van alle lading naar de Amsterdamse haven. De huidige zeesluis dateert uit 1929 en is binnen vijftien tot twintig jaar aan vervanging toe, omdat de sluis dan technisch is afgeschreven.
Met de nieuwe zeesluis groeit de sluiscapaciteit mee met de groei van het scheepvaartverkeer. De nieuwe sluis biedt de benodigde ruimte om aan de vraag van de markt te kunnen voldoen en levert een belangrijke bijdrage aan de totale ontwikkeling van het Noordzeekanaalgebied en haar achterland.
Projectpartners
Om tot een nieuwe en grotere zeesluis te komen, werken Provincie Noord-Holland, Haven Amsterdam, het ministerie van IenM en Rijkswaterstaat nauw samen. Deze samenwerking is gebaseerd op een convenant van eind 2009. Hierin hebben het ministerie van IenM, gemeente Amsterdam en provincie Noord-Holland afspraken gemaakt voor de aanleg van een nieuwe grotere zeesluis.